Friday 21 February 2014

Belajar jauh-jauh, Apa yang dicari?

Bismillah, permulaan bagi segala kebaikan.

"Betul ke nak pergi jauh-jauh ni? Bukankah sudah banyak pilihan di tanah air sendiri?"

Ya, belajar jauh-jauh. Sebuah sangsi yang harus diuruskan.

Pergi jauh nun disana bukan untuk melancong, tapi belajar. Persoalannya, bukannya tak ada pengajian yang sama di bumi sendiri. Apa yang dicari sebenarnya?

Bak kata Ustaz Hasrizal dalam bukunya Rindu Bau Pohon Tin:

Apa yang saya cari?
Bakal terlepas peluang kenduri-kendara adik-beradik.
Bakal tercampak sunyi di negeri orang.
Bakal membiarkan bonda sunyi sendirian di desa nan sepi.
Bakal berpisah mungkin bertanda mati!
Besar sekali harga sebuah perjalanan kembara ilmu yang bakal dilakar ini.

Apa yang saya cari? Salji? Glamor? Naik kapal terbang? Siar gambar saya di surat khabar Ramadan demi Ramadan (mungkin kini di Facebook atau insta kot) ? Apa yang saya cari?

Kini, saya perlu memikirkan hal yang sama.

Lagian pula, keadaan antarabangsa yang tidak menentu, ekonomi keluarga yang kurang stabil, biasiswa yang tiada jaminan mendapatkannya, dan sikap saya yang belum pandai lagi berdikari berpusing-pusing di bahagian yang paling dalam di hati.

Tambahan pula, saya perempuan. Isu yang paling hangat menjadi buah bicara masyarakat. Bermusafir tanpa mahram. (safar al-mar'ah) juga turut mengundang resah.

Apa yang saya cari sebenarnya?

Dulu masa kecik-kecik, cita-cita saya selalu berubah. Tapi terdapat satu tema yang sama pada setiap cita-cita itu....ilmu tentang manusia.

Belajar tentang manusia,
Mengenal mereka,
Mencontohi nilai-nilai baik mereka,
Mengenal pasti punca jatuh bangun mereka,
Mencari jalan menyelesaikan masalah mereka.

Dan semua itu tidak cukup berkesan jika belajar hanya pada teks di buku-buku.
Dan ia menjadi terlalu sempit dan eksklusif jika hanya mengkaji secara setempat sahaja.
Dan mana mungkin dapat mempelajari manusia jika tidak bersama mereka.

Mengapa saya perlu faham manusia? Sebab ia sebahagian modal penting dalam menjalankan tanggungjawab sebagai Khalifah Allah yang "BERTAQWA" di muka bumi.
Firman Allah: 
Wahai manusia, sesungguhnya Kami menciptakan kamu dari seorang lelaki dan seorang perempuan dan menjadikan kamu berbangsa-bangsa dan bersuku-suku supaya kemu saling mengenali. Sesungguhnya  orang yang paling mulia diantara kamu di sisi Allah ialah orang yang paling bertaqwa. Sesunggunya Allah Maha Mengetahui lagi Maha Mengenal. (Al-Hujurat:13)
Jelas, ayat di atas mengajar kita agar tidak "racist" walaupun berlainan. Berlainan untuk dipelajari. "Ta'arafuu" dalam ayat diatas mempunyai makna yang sama dengan "ma'rifat". "Ma'rifat" itu sendiri bermaksud ILMU. Perbezaan kita untuk dipelajari, dan agar dengannya kita dapat mencari bekal dalam memburu nilai TAQWA. Ia bukan kerana manusia, ia adalah kerana nilai yang ada pada mereka.

Di luar sempadan negara juga, kita dapat melihat sendiri, bertanya sendiri, mengkaji sendiri realiti semasa. Merujuk kepada orang dan sumber aslinya.Tanpa perlu terus dipengaruhi khabar angin atau desas desus orang lain. Atau perlu menurut pendapat yang berat sebelah secara paksarela.

Pendek kata, belajar di perantauan membuka peluang yang luas dalam satu-satu bidang yang mungkin tidak ditemui jika belajar di dalam kelas yang hanya menghadap buku dan pensyarah di negara sendiri.

Dan kerana di sana ada tarbiyyah. iaitu proses mendidik, membesarkan, menjaga, dan memberi.

Tarbiyyah yang ditunjukkan melalui kelakuan bukan hanya kata-kata dan tulisan.
Tarbiyyah yang diakan oleh suasana, dan suasana terbentuk olehnya.
Tarbiyyah yang asing, dipilih bukan diwarisi.
Tarbiyyah yang dikaji sendiri, dicari bukan disuap atau diberi.
Tarbiyyah yang menjadi satu keperluan sebagai survival dalam pengajian di perantauan.
Tarbiyyah itu dirasai.

Perasaannya berbeza mendapat tarbiyyah di negara sendiri dan di bumi asing orang lain.

Di Malaysia, kita mungkin lebih banyak duduk di dalam, sehingga tidak memahami apa sebenarnya yang berlaku pada pandangan luaran. Di negara orang, kita menjadi "orang" kedua dan ketiga sekaligus yang membolehkan kita melihat apa yang berlaku, apa yang perlu, dan lebih pantas membuat kesimpulan yang menjana idea menyelesaikan masalah melalui pandangan luarannya.

Lantas, mudah dikaitkan dengan negara sendiri, mempunyai "bahan" mencari solusi yang dulunya tak dimengerti.

Ia lebih kepada belajar dengan pengalaman, yang bakal menyokong pemahaman seseorang di dalam kelas.

Tapi bukan mudah.

Perlukan kematangan dalam melihat situasi.

Perlu jauh dengan keluarga, kasih dan masa menjadi gadaian, 

Perlu berkorban kebiasaan, di tempat orang diri disesuaikan,

Perlu melatih diri berdikari dan beradab seperti tetamu di rumah tumpangan,

Perlu memahami bahasa dan pemikiran yang mungkin lansung berlainan dengan jangkaan.

Perlu belajar berjimat, menjaga iman, masa tidak dibazirkan agar persinggahan itu bukan satu penyesalan kehidupan.

Perlu menyiapkan bekal perjalanan dan cepat membaca keadaan agar selamat dalam perantauan.

Dan mungkin banyak lagi. 

Dulunya telah berlalu satu fenomena besar yang menyumbang kepada kegemilangan Islam, iaitu "belajar dengan merantau". 

Zaman itu bukanlah selesa seperti hari ini. Tapi atas dasar keazaman dan menyampaikan misi Rahmatan lil-Alamin, mereka melangkah ke seluruh penjuru dunia.

Kerana itu pandangan mereka dinamik, menyentuh pelbagai ilmu dalam pelbagai situasi.

BERPISAH DENGAN KELUARGA

Berpisah dengan keluarga, bukan perpisahan hakiki. Perpisahan hakiki adalah apabila hati kita berpisah dari hati mereka. Bahkan jarak jauh itu menambah rindu, rindu itu adalah ubat pada hubungan. Bertambah sayang bila bertemu. Absence make heart grow fonder.

DIRI CUKUP MANUSIA

Sebelum merantau, pastikan diri kita sudah cukup "manusia" untuk mulakan perjalanan. Agar ditempat orang kita dapat membaiki ataupun semakin baik.

Jangan jadikan perantauan menuntut ilmu sebagai medan pelancongan, nilainya hanya pada gambar dan senyuman selfie tak punya pengertian.

Jangan jadikan bepergian kita sebagai satu cara untuk lari dari masalah, kerana sebenarnya kita pergi membawa dan menambah masalah.

Jangan jadikan medan menuntut ilmu itu sebagai tempat "pemulihan pelajar bermasalah", kerana mungkin kita pulih tapi setelah meninggalkan masalah ditempat orang.

RISIKO ITU PELUANG

Orang kata banyak risiko jauh ke sana, tapi tiada rugi apa-apa sebenarnya.

Jika terkorban, semoga dicatat menjadi Syuhada' si penuntut ilmu.
Kita belajar bukan untuk selesa di meja pejabat berhawa dingin satu hari nanti.
Kita belajar mencari ilmu kerana ianya perintah Allah.
Agar dapat menyubur bumi dengan khazanah dan keredhaan Allah.
Menjadi ummat terbaik yang melakar sunnatullah yang baik.
Menjadi ummat terbaik yang paling banyak bermanfaat kepada yang lain.
Memenuhi amanah usia, akal dan jasad agar bukan "kosong" jawapan di akhirat.
Melengkapkan sebahagian perjuangan yang ditinggalkan oleh para mujahidin di medan juang.
Menjadi benteng ummat ketika para tentera terkorban di tembok kota.

Tanpa disedari, semua risiko itu adalah peluang sebenarnya.
Dan tidak sepatutnya orang-orang mukmin itu semuanya pergi (ke medan perang). Mengapa sebahagian dari setiap golongan diantara mereka tidak pergi untuk memperdalam pengetahuan tentang Addin mereka dan untuk memberi peringatan kepada kaumnya apabila mereka telah kembali agar mereka dapat beringat-ingat. (Surah at-Taubah :122)
Jika Allah memanggil si penuntut ilmu dengan kalimat "nafara" dalam ayat Al-Quran di atas, maka bekal yang ada pada pejuang Islam di medan tempur sewajarnya menjadi bekal yang sama si penuntut ilmu. (kredit: Ust Hasrizal)

Ya, dari semua itu kita mencari nilai kehidupan, bukan permainan, bukan lakonan apatah lagi keselesaan.

Kredit buku Rindu Bau Pohon Tin (Hasrizal Abdul Jamil)

Sekian,
Doakan kami semua,
Yang Baik yakinlah dari Allah semuanya,
Yang lemah dan salah, dimaafkan dan ditunjuk ajar hendaknya,
Assalamualaikum.















No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...