Monday 3 December 2012

Jom Menuju Bahagia!

Bismillah. assalamualaikum semua! semoga masih dalam kasih sayang Allah hendaknya.

Semua orang berhak bahagia. Tetapi ramai masih belum bertemunya. Hihi =), hari ini ana nak kongsi sedikit tip untuk menjadi bahagia :

1) Sedar kebahagiaan adalah milik Allah:
     
    Jadi, mintalah bahagia hanya daripada Allah. Bersyukurlah bila diuji, kerana Allah masih peduli, Besyukurlah diberi nikmat, kerana Allah memberi kemampuan kita beribadat dan terus bermanfaat.

2) Sedar setiap yang Allah suruh itu ada kebahgiaan.:

    Jadi, buatlah apa yang Allah suruh dan tinggalkan segala larangan. Allah tidak suruh sesuatu dengan sia2, begitu juga pada larangan. Suruhan dan larangan dalam Islam adalah cara hidup mukmin yang membawa kepada Islam yang bermaksud aman dan bahagia.

3) Sedar kebahgiaan datang daripada hati yang bersih seperti pesan Rasulullah:

    Jadi, mari bersihkan hati daripada fahsya dan mungkar. Selagi tak bersih dari titik-titik hitam, selagi itulah kita tak bahagia, kerana titik2 hitam itu adalah dosa dan dosa adalah perkara yang meresahkan jiwa.

4) Sentiasa memulakan hari dengan niat untuk membahagiakan orang lain kerana Allah:

      Ini kerana niat membantu tindakan dan tenaga positif yang keluar  dari badan. Allah melihat hati dan amalan. Matlamat dan cara matlamat itu dijalankan. Mulakan hari dangan matlamat yang membahagiakan semoga bertemu kebahgiaan.

5) Ikhlas kerana Allah dalam mencari kebahgiaan:

     Mencari kebahgiaan semata-mata kerana Allah adalah kebahgiaan itu sendiri. Bukan untuk lari daripada kesulitan dan mahu bebas daripada ujian. Bahkan meredah segala ketetapan Allah buat diri sepenuh pengabdian tanpa mengharap dunia dan balasan. Nescaya usaha itu membuah kebahgiaan.

Wallahu a'lam,
Yang baik Allah yang punya, kelamahan datang dari diri saya,
sekian, assalamualaikum

2 comments:

  1. Assalamualaikum...

    segala suruhan dan larangan Allah ada hikmahnya...

    Salam Ukhuwwah..

    keep on writing

    :)

    ReplyDelete
  2. Waalaikumsalam
    Jazakillahukhairan ukhti.
    =)

    ReplyDelete

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...