Tuesday 19 November 2013

Al kisah....Tasawwur.

Assalamualaikum warahmatullah.

Pernah dengar tak pasal subjek tambahan Tasawwur? Tasawwur Islam. Mestilah pernah kan. Subjek ni familiar dengan pelajar-pelajar terutama yang menuntut di sekolah menengah agama.

Subjek ini dikira senang sebab dia berkaitan dengan kehidupan sehari-hari. Atau lebih tepat, subjek ini sangat dekat dengan silibus Pendidikan Islam untuk pelajar-pelajar aliran lain. Jadi tak hairanlah, ramai pelajar pilih untuk ambil subjek tambahan Tasawwur untuk SPM. Malah, ada pelajar non-muslim juga berjaya skor A+ untuk sujek ini.

Tapi fokus kita hari ni berbeza; "Apa Maksud Tasawwur Islam?"

Tasawwur bermaksud "gambaran".
Jadi Tasawwur Islam bermaksud "Gambaran Asas tentang Islam".

Jangan tersilap sebut antara Tasawwuf dengan Tasawwur. Tasawwuf lain maksudnya iaitu "penyucian". Mengapa penting memahami maksud Tasawwur Islam sebelum menelaah silibusnya? Sebab, kita mahu proses mempelajarinya atas dasar kefahaman dan keazaman yang mendalam untuk mengkaji nilai-nilai asas dalam ajaran Islam. Bukan hanya sekadar mengahafal dan menulisnya pada buku jawapan dalam dewan peperiksaan.

Walaupun silibusnya sangat asas dan ringan, ia membantu pelajar-pelajar form 5 untuk membentuk kefahaman tentang "Ruhiyyah" dalam ajaran Islam. Supaya dapat mengaplikasikan pengahayatan itu dalam ibadah-ibadah yang selama ini dilakukan hanya atas dasar "wajib" dan "haram", "Rukun" dan "Syarat-syarat Sah". Namun untuk menjayakan penghayatan itu, kita perlukan kesedaran yang tinggi dalam diri untuk betul-betul mengahayatinya serta memupuk minat yang tinggi untuk mengkaji dan mendalaminya.

Jangan dibiarkan pemahaman kita sekadar untuk mendapat kelulusan akademik. Manfaatkan peluang ini sebagai bekal di luar alam persekolahan nanti. Agar merancang lebih jauh untuk membetulkan kondisi ummah agar ummah ini hidup dalam menghidupkan agama, bukan sahaja beragama.

p/s; Hari ni pelajar-pelajar form 5 ada exam Tasawwur Islam kertas 2. Doakan kami ya :)

Sekian,
sekadar pencetus idea,
Mohon maaf salah silap,
Assalamualaikum warahmatullah.

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...