Tuesday 22 April 2014

Merawat kelemahan 'beramal'.

Bismillah permulaan bagi segala kebaikan.

"Kemas bilik tu cepat, kejap lagi saudara mara nak datang." Kakak menggesa adik-adiknya.

"Adoi, toilet kotor kot, kawan cina aku masuk tadi...malu aku." Tuan rumah jarang cuci toilet merungut dalam satu majlis di rumahnya.

Ya...jangan terkejut apabila perkara-perkara ini berlaku pada orang yang selalu share kalimah tazkirah di pencicip dan muka buku.

kredit: lamptoro.com

Saya cuba mencari-cari punca kepada gejala kelemahan beramal pada diri.

  • Panjang angan-angan...rasa macam ada banyak masa lagi.
  • Belajar tentang agama difokuskan sebagai bahan kajian, mengumpul kefahaman ilmiah.
  • Menjadikan Addinul Islam sebagai penglipur lara, sebagai pemulihan, dicari bila ada yang tak kena sahaja.
  • Sukar menundukkan nafsu kejalan yang diredhai Allah, nafsu sekadar untuk kepuasan dan keselesaan diri. Menjadikan proses beramal sesuatu yang tidak menyenangkan.
  • Selesa dengan kata-kata dan ilmu yang tidak selari dengan amal. Dirasakan itu sudah cukup bagus daripada tidak berbuat apa-apa. Beramal dijadikan kelayakan maksima dalam menjadi seorang muslim yang sepatutnya merupakan kelayakan minima.
  • Berasa selesa dalam kelalaian kerana aib berlaku lalai tidak nampak di mata makhluk, kerana pemerhatian Allah jauh dari pandangan hati, tidak terasa keaibannya.
  • Tidak menyesal apabila tidak berkejar-kejaran mencapai syarat-syarat "Mukmin" yang ada pada ayat-ayat Allah dan hadith-hadith Rasulullah yang kebanyakannya adalah 'amal' bukan cakap-cakap atau angan-angan.

Kita kehilangan sesuatu yang pernah wujud pada zaman para sahabat terawal di sisi Rasulullah s.a.w iaitu 'belajar untuk mengamalkan terus'. Perkara ini dinyatakan oleh Asyahid Sayyid Qutub dalam bukunya Ma'alim Fittoriq.

Inilah bencana yang merosakkan kemuliaan beragama. Menggagalkan fungsi agama kepada diri dan merosakkan pendangan agama di mata masyarakat. Sedangkan ajaran Allah itu adalah Rahmatan lil Alamin.

Kita memilih untuk mempercayai kebaikan dan kebenaran Agama Allah ini,
Tapi mengapa kita tidak memilih untuk mengamalkannya?

Adakah kita mengambil ia separuh-separuh?
Ibarat orang tidur berjalan di malam hari.
Kesedarannya telah mati...kakinya berjalan...matanya melihat dalam mimpi dan bayangan.

Rawatlah kelemahan beramal,
Kita terlalu banyak membazir masa.

Jika kita tidak mengejar masa, masa mengejar kita.
"Demi Masa. Sesungguhnya manusia itu dalam keadaan rugi. Kecuali mereka yang beriman dan beramal soleh, dan mereka berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran." (Al-Asr: 1-3)
Sekian,
Yang baik yakinlah dari Allah semuanya,
Yang lemah maafkan saya hendaknya,
Assalamualaikum.













No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...