Sunday 21 September 2014

Kau rasa?

Bismillah.

Petang itu, Farid datang melepak di bilik Hazim. Tingkap bilik yang terbuka itu memberi laluan deruan angin dan suara burung-burung berkicauan masuk menyapa.

Sedang Hazim sibuk menekan papan kekunci komputer riba untuk menyiapkan bahan pementasannya esok, tiba-tiba Farid bertanya;

" Eh Zim, berdosa tak kalau lelaki sengaja dengar lagu nyanyian perempuan?" Tanya Farid.

Hazim berhenti menekan papan kekunci, dia memusingkan kerusi beroda itu dengan kakinya. Betul-betul menghadap Farid. Hazim sambil mengangkat kening sebelah bertanya kembali;

"Kau rasa?"

Hazim dan Farid terdiam seketika, Farid mengangkat bahu tanda tak tahu.

"Entahlah Yet, benda ni dah banyak dibahaskan ulamak dan ada pula cerita orang tentang kesan-kesannya terhadap kaum adam." Hazim menyambung.

"Habis tu?" Farid merasakan penjelasan Hazim tergantung.

"Kau search lah sendiri, lepas tu buatlah pertimbangan baik-baik. Aku cuma boleh bagi kau satu tip, apa yang masuk ke dalam diri kita, akan diproses dan hasilnya akan keluar pada sikap dan tingkah laku seharian." Hazim menjawab ringkas.

"Kau pun tahu, deria kita ni adalah pintu-pintu kepada rumah hati. Kalau kita rasa hati kita berharga, jagalah baik-baik pintu tu." Hazim menghabiskan kalam, tersenyum ringan.

"Ahaaaa...Aku faham." Farid mengangguk kepala.

****


No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...