Sunday 15 November 2015

Pasca Exam Mid Sem.

Bismillah.

Masa saya menulis ini, baru lepas habis exam mid sem. Merangkap exam pertama saya sebagai mahasiswa di Turki.

Hehe... so, teringin jugalah nak berkongsi bagaimana pengalaman dan susana peperiksaan disini.

Peperiksaan kami semua dalam bahasa Turki. Satu sahaja bahagian yang menggunakan bahasa arab penuh. iaitu kertas Sejarah Tafsir. Peperiksaan kali ini ada dua jenis, satu "test" objektif, dan "kalsik" subjektif.

Alhamdulillah, walaupun banyak dugaan dan ujian yang datang, habis jualah minggu ujian ini. Rasa macam dah tertanggung dah sebenarnya mula-mula tu, sampai rasa "Betul ke pilihan aku sambung belajar agama kat sini?"

Manusia memang macam tu, masa diuji... lajulah mulut dia. Bila dah lepas, lupa.

Bila tengokkan kawan-kawan Turki belajar sampai sanggup stay up sehingga pukul 4 pagi, kamilah yang rasa terancam. Keluar saja dari dewan ujian, terus dibincangkan masa itu juga. Stress dibuatnya, haha. Satu lagi, student-student melayu selalu dianggap bijak dan boleh buat, anggapan mereka terhadap kami pun tak kurang membuat sebahagian daripada kami tertekan. Tak mahu kalau-kalau gagal, perlu ulang semula tahun depan. Itulah yang menghantui fikiran kami semua.

Pendek kata, ada beberapa perkara yang aku belajar daripada peperiksaan di Turki ini;

-Mengajar kita mensucikan kepercayaan kepada Allah. Sebab ada masa, kita terlupa untuk bergantung dan percaya pada kekuasaanNya setelah sekian lama merasakan bahawa semuanya berlaku dengan kudrat sendiri. Yang mana seringkali membuat kita kecewa dan putus asa.

-Mengajar kita tahu kemampuan diri. Ketika cara student Turki belajar membuat kami rasa terancam, kami perlu sedar bahawa kemampuan dan cara masing-masing berbeza antara satu dengan yang lain. Dan semua orang perlu berhenti daripada membandingkan diri dengan yang lain, ada masa kita perlu terima "ini cara saya."

-Belajar berkat dalam pelajaran. Di Malaysia, kita selalu di ajar menjaga berkat. Hormat ibu bapa, guru, jujur ketika ujian, jaga solat, baca al-Quran dan bertawakkal. Di bumi orang, tak ada siapa nak ingatkan kita tentang perkara-perkara sebegini. Kadang-kadang kita tak nampak pun perkara ini di sekeliling kita. Mak selalu pesan "Jangan belajar saja, kalau mati tiba-tiba, pahala ibadah tak ada."

- Belajar menerima apa yang ada. Ada masanya, tak sanggup terima kenyataan gagal dalam ujian. Tak mahu ulang semula kertas. Lagi-lagi setelah usaha separuh mati. Untuk mengelak daripada kecewa berlebihan, nak tak nak perlu terima rezeki yang Allah bagi itulah terbaik. Banyak hikmahnya, hanya kita perlu bersangka baik padaNya.

-Rendah hati, ikhlaskan semua untuk Allah. Hendak belajar ilmu Allah, perlu rendah diri. Kerana ilmu milik Allah semuanya. Belajarlah macam manapun, kalau tak ada rezeki boleh lupa semua masa exam. Doa selalu, mohon agar Allah bantu.

-Fokus belajar bukan untuk exam. Sebab exam bukanlah penilaian yang sebenarnya. Penilaian sebenar adalah kefahaman dan kemahiran menggunakan ilmu yang ada. Dan semua itu perlukan masa yang banyak. Kita bukan genius, perlu beri masa kepada diri sendiri.

-Bersyukur. Ada satu benda yang kita tak ada, tapi banyak lagi benda yang Allah beri. janganlah sesuatu yang sukar kita dapat, membuat kita lupa bersyukur.

Duhai exam... kau memang mengajar kami menjadi "hamba".

Selamat belajar menjadi Hamba Allah,
Tak kira bila,
Walau di mana.

Salam sayang,
Salam juang :)

Wassalam.
















No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...