Saturday 6 August 2016

Menilik kemanusiaan dalam diri

Bismillah.

Post kali ini hanya mahu berkongsi pengalaman. Apa yang saya rasa, apa yang saya belajar.

Sejak kecil, saya diajar untuk mencintai kerja-kerja kemanusiaan. Membantu mereka yang susah. Malah sehingga kini, ia seakan menjadi satu kegilaan buat diri. Siapa sahaja yang juara di medan ini akan saya ikuti, cuba saya contohi.

Normal.. itulah benda yang boleh saya katakan buat keadaan saya ini.

Kerana semua orang itu Allah ciptakan dengan sifat kemanusiaan. Sebagai bekal agar boleh terus hidup bersama, aman dan damai. Naluri insan kata orang, yang kalau dihalusi, kalau diamati akan membuahkan budi pekerti, halus pertimbangan.

Menurut apa yang ditulis Hamka di dalam buku Falsafah hidup, kemanusiaan adalah hasil daripada cinta. Iaitu satu sifat mulia antara diri dan orang banyak. Cinta itu kata Hamka, tertegak dengan dua sifat. Adil dan hikmat. Adil adalah meletakkan sesuatu di tempatnya, memberikan hak kepada yang berhak memilikinya. Hikmat pula adalah yang menuntun kita pada kebenaran.

Mengapa saya kaitkannya dengan kemanusiaan, kerana kemanusiaan adalah satu kesedaran, kehendak batin yang mahu membela hak orang-orang yang dizalimi, ia adalah satu bentuk keadilan. Dan di dalamnya ada sejuta hikmah, yang mengajar manusia tentang kehidupan, ertinya, nilainya, pengajarannya, mesej-mesej itu diterjemah dalam bentuk amalan. Maka cinta lahir daripada situ, membuahkan pengorbanan, simpati, dan kejujuran.

Setelah saya cuba mengambil segala kesempatan bagi mencari cinta itu, rupanya tidaklah semudah yang disangka. Tak semanis yang diungkap.

Saya cuba berjinak-jinak dengan kerja-kerja sukarelawan, cuba mencari jalan turun di lapangan. Di sinilah kita akan bergaul dengan ramai orang, dengan pelbagai ragam. Apabila kerja sampai, dan memerlukan kita bergerak sekali, di sinilah keikhlasan kita teruji. Terutama bila terjadinya perselisihan, memberi peluang kita menilai diri semula.

Terutama apabila melibatkan wang dan nama, siapa yang hatinya belum thabat dalam menjaga keikhlasan, akan goyah gelisah ketika diuji dengan hal ini.

Ketiganya adalah sifat berkorban, kerja kemanusiaan bukan senang. Panas mentari, penat badan, tiada rehat, kerja berat, dan segala macam cubaan fizikal akan melanda. Bahkan sampai melibatkan nyawa. Itu baru ujian fizikal, belum lagi ujian hati. Ada masa kita akan dicemuh, dibenci, difitnah, dicaci. Kadang kita perlu melayani mereka yang akhlaknya tidak kita senangi, bau badannya, sifat peribadinya... waktu inilah keikhlasan pengorbanan kita akan teruji. Cinta itu akan lari jauh apabila hati kita tidak selesa lagi untuk didiami. Ada yang lebih dibesarkan dari cinta ini.

Duduk dalam kerja kemanusiaan, saya berjumpa banyak jenis orang. Yang sanggup berjuang siang dan malam, melawan segala halangan birokrasi, membuang segala kepentingan diri, membela orang-orang yang lemah, dizalimi.

Lama saya merenung, orang-orang ini hebat. Walaupun tidak dikenal orang. Tidak disebut namanya. Tidak pula untung dunianya. Tapi hatinya puas, hatinya ikhlas, tenang, dan kaya jiwa.

Ia bermula dengan hati, sikap, dan cinta. Lihat di dalam diri, dalam peribadi sehari-hari, dalam hubungan dengan orang terdekat. Kalau di dalam rumah, kemanusiaan kita belum ada, tiada tempat lain untuk mengisi bekal kita.

Menilik kemanusiaan dalam diri, menemukan diri kepada sifatnya sendiri.

























No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...