Monday 20 February 2017

Pelajar yang menumpang kemuliaan ilmu di kedai buku.

Bismillah.

Baru minggu lepas saya mendengar ceramah yang bertajuk "Martabat ilmu".

Saya sempat mencatit beberapa nota kecil pada hari itu antaranya:

"Ilmu adalah hakikat. Pengetahuan belum tentu ilmu kalau bukan hakikat. Pengetahuan hanyalah maklumat. Kerana itu, ada orang yang banyak pengetahuan boleh jatuh ke dalam lubang keraguan. Sedang hakikat tidak begitu."

Hakikat adalah benda yang tidak dipersoalkan lagi kebenarannya. Membimbing manusia, menghasilkan amalan-amalan berguna. Dan itulah yang digelar ilmu. Itulah yang disebut Rasulullah s.a.w dalam hadisnya yang masyhur:

"Menuntut ilmu fardhu bagi setiap muslim."

Begitulah kemuliaan ilmu dalam agama ini. Sehingga mukjizat Nabi juga dalam bahan yang boleh dibaca, dan membaca adalah jambatan ilmu. Ilmu tidak akan ditemui kecuali dengan berfikir. Dan berfikir antara ibadah yang sangat dituntut oleh Allah sehingga diulang-ulang dalam al-Quran.

Dan kerana ilmu itu mulia dan dihormati, sesiapa yang mendekatinya dan memilikinya akan turut mendapat kehormatan yang sama. Itulah yang saya panggil sebagai "Pelajar yang menumpang kemuliaan ilmu."

Ilmu menjadikan pelajar memperbaiki hidupnya, akhlak peribadinya. Ilmu membantu menyelesaikan masalah, dan membimbing manusia lain juga. Pendek kata ilmu merubah manusia.

Dan ada satu sisi yang dimanfaatkan pelajar apabila mengejar ilmu adalah, orang ramai yang menghormati ilmu turut menghormatinya. Orang sukakan ilmu akan menyukainya. Orang yang membantu penyebaran ilmu, akan membantunya. Hanya dengan ilmu, apa yang tidak didapatkannya melalui kudrat sendiri akan diperolehnya.

Allah menjadikan ilmu wasilah, mengangkat darjat manusia.

Di Turki ini, saya juga menumpang kemuliaan ilmu. Di mana? Di kedai buku.

Mungkin tidak semua, tapi hampir sertiap kedai buku yang saya pernah ziarahi, memberi potongan harga yang banyak kepada saya dan rakan-rakan. Yang merupakan pelajar bidang agama.

Pagi tadi saya kedai buku. Cashier di kedai itu bertanya: "Awak ada dapat apa-apa biasiswa?"

Jawab saya: "tiada" (Memang tiada pun.. hehe)

Dan dia terus memberi potongan harga kerana itu. Lagian, kebanyakan biasiswa di Turki ini juga hasil dari zakat dan sedekah orang ramai. Yang khusus
diberikan kepada orang-orang yang belajar.

Rasa gembira bila dapat harga murah. Semua orang rasa begitu. Namun yang membuat saya mendapat harga murah pada hari itu bukan kerana saya pelajar, hanya kerana saya menumpang kemuliaan ilmu.

Di mana? Di kedai buku :)

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...