Wednesday 10 October 2018

Kenapa MASAT4PALU?

Bismillah.


Baru-baru ini MASAT telah melancarkan satu kutipan dana untuk rakyat Palu, Sulawesi. Kutipan dana yang diberi jenama "KEMPEN 5TL untuk PALU" setakat ini mendapat sambutan yang menggalakkan.

Kempen 5 TL untuk Palu merupakan tabung pertama dilancarkan MASAT buat menunjukkan solidariti kepada rakyat Indonesia, yang diuji dengan bencana gempa bumi dan Tsunami pada 28 September 2018.

Tabung ini bukanlah mahu mengubah wajah persatuan pelajar MASAT kepada NGO kemanusiaan. Kerana objektif utama bukanlah memberi bantuan secara berterusan dan menyusun projek pemulihan, objektif utama adalah menyuburkan semangat persaudaraan dan kemanusiaan antara komuniti Malaysia dengan menjadi prihatin dan proaktif dengan apa yang berlaku kepada negara jiran kita; Indonesia.

Komuniti Indonesia antara komuniti Asia terbesar di Turki. Ini membuka peluang yang besar kepada kerjasama dan perhubungan yang baik sesama komuniti di sini. Dan kemanusiaan adalah antara platform yang membuka peluang itu.
"Looking at the earth from afar you realize it is too small for conflict and just big enough for co-operation." 
Yuri Gagarin (First human to journey into outer space)
Dengan inisiatif kecil ini, diharapkan dapat memupuk minda peduli khusunya dalam diri pelajar. Dengan kesedaran bahawa setiap usaha kita dalam membantu orang lain adalah latihan buat kita mempersiapkan diri untuk menyumbang kembali kepada masyarakat. Kerana pada asalnya juga, kita adalah sebahagian daripada masyarakat itu sendiri :)

RUQAYYA AZHARI







No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...