Saturday 9 February 2013

Antara Pertandingan dan Permainan.

Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, assalamualaikum semua. Alhamdulillah (pujian semuanya milik Allah) kita masih kekal muslim pada hari ni.

Hmm, hari sebenarnya ana ditimpa kesedihan. Ada sikit masalah. Tapi kita semua perlu ingat, masalah tak pernah hadir dengan sia-sia, cuma kadang-kadang kita sering mensia-siakannya.

Allah bagi kita semua ilham melalui pengalaman. Agar kita mengerti dunia itu hanyalah permainan bukan pertandingan... apa bezanya?

Bukan sekadar mainan...
Pernah tak antum semua main "permainan" bola sepak. Hehe, kalau lelaki mesti selalu kan?
"Menang jadi abu, kalah jadi arang". Sebab "permainan" tiada hadiah, tiada penilaian, hanya untuk suka-suka atau sekadar hiburan untuk release tension. Kalau kalah kita sedih...berbaloi tak kita menangis. Kalau menang kita bangga...ada ke nilaiannya?

Tetapi lain pulak dengan "pertandingan" bola sepak. Sifatnya lebih serius. Ada markah, pengadil dan peraturan yang wajib dipatuhi. Ada hadiah buat yang menang dan layak ke peringkat seterusnya. Yang kalah... tak dapat apa-apa. Sebab tujuan "pertandingan" bola sepak adalah Ujian. Untuk menguji siapa yang betul2 semangat, disiplin dan hebat dalam bermain. Dan menyedarkan mereka yang masih lemah dan lalai untuk memperbaiki diri.

Begitulah bezanya impak tujuan Dunia dan Akhirat walaupun pada permainan yang sama.
Ana sedih jika ana menangis bila bergaduh dengan kawan hanya sekadar melepaskan rasa sedih. Tetapi ana suka kalau ana menangis bila bergaduh dengan kawan kerana sedar ana yang silap dan perlu betulkan kesilapan. Kerana kes ini (bergaduh dengan kawan) adalah situasi yang sama macam main bola. Cuma jika ia dipandang hanya pada pandangan Dunia, tiada manfaatnya, bahkan menambah buruk. Tetapi jika dipandang dengan pandangan akhirat, sifatnya lebih kritikal dan bakal menemui jalan penyelesaian yang tepat.

Baru ana sedar, betullah ayat Allah dalam surah al-An'am ayat 32:


Dan tidak (dinamakan) dunia melainkan permainan yang sia-sia dan hiburan yang melalaikan, dan demi sesungguhnya negeri akhirat itu lebih baik bagi orang-orang bertaqwa. Maka, apakah kamu tidak berfikir (mengenainya).

Justeru, apa tunggu lagi... pilihlah wahai khalifah Allah,
pilihlah antara "pertandingan dan "permainan"!
Anda yang menentukan!.

Yang Baik dan Benar milik Allah S.W.T,
Yang lemah dan khilaf dari ana sendiri,
Asif jiddan.
Wassalam alaikum.


No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...