Friday 20 December 2013

Perjalanan Pendek ini.

Bismillah, permulaan bagi segala yang baik.

Assalamualaikum. Haaa, hari ni nak tulis pasal secebis pengalaman. Semoga dapat dikongsi dan dimanfaatkan.

Pada suatu pagi, saya bukak FB. Status pertama yang terpampang depan mata adalah tawaran untuk menjadi sukarelawan bagi Program "Membina Generasi Ammar" di UIAM. Pendek cerita saya dan kawan saya yang seorang ni pun bersetuju untuk berdaftar setelah melalui soal selidik yang panjang. Kami berdua diterima dalam pendaftaran tersebut. Hampir-hampir saja rasa tak nak pergi sebab tak ada transport dan tak mahu susahkan mak ayah. Tapi akhirnya kami memutuskan saya akan tumpang kawan saya ni ke sana.

Credit: GPTD Pusat
Rasa tak confident nak pergi sendiri-sendiri macam ni sebab tak pernah melaluinya. Nak yakinkan ayah dan mak juga buat saya rasa bersalah. Tapi alhamdulillah, ayah dan mak memberi izin mereka dengan mudah. Asalkan kepercayaan mereka tidak dikhianati. Perjalanan bermula apabila kami singgah sekejap rumah atok kawan saya sebelum jalan kaki ke stesen komuter di Setia Alam. Kisah di steten tu memang sedikit memalukan diri. Yelah, tak pernah naik sendirilah katakan. 

Sampai di kaunter, kawan saya bertanya pada petugas di situ; "Berapa harga satu tiket ya encik?" 
Jawab petugas dengan selamba; "Satu Dua"

Bila tanya untuk dua tiket, dia menjawab; "Dua Empat"

Saya dengan yakin pun mengeluarkan RM 20 dan mintak lagi empat ringgit dari kawan saya. Petugas tu pun meninggikan sikit suaranya; " Dua Ringgit Empat Puluh sen." Laaa, padanlah rasa macam mahal sangat.


Masa tunggu komuter pun satu cerita. 
Kami tanya petugas tu; "Berapa lama lagi ya komuter nak sampai?"
Jawabnya: "Lagi 20 minit" dengan nada yang samar-samar.

Rupa-rupanya lagi 2 minit tibalah satu komuter yang agak usang ni. Kami teragak-agak nak masuk sebab kami tak tahu komuter ni nak ke mana. Kami ingat, sistem komuter ni sama macam bas. Satu bas ada tempat yang dituju tersendiri. Saya try tanya pada seorang kakak dalam komuter tu, tapi hampa kerana kakak tu hanya termenung panjang, tak dengar agaknya. Akhirnya, komuter yang tiba awal itupun pergi meninggalkan kami berdua sahaja di situ. Setelah tanya pada ibu kawan saya ni, barulah kami tahu bahawa setiap kali mana-mana komuter berhenti, terus masuk sebab komuter tu akan berhenti di banyak stesen dan kita akan keluar bila tiba di stesen yang kita kehendaki. Jadi dengan sabarnya, kami menunggu lagi 20 minit untuk komuter seterusnya. Mujurlah komuter yang tiba ni komuter baru, dan tak sesak seperti yang sampai terlebih dahulu.




Setelah naik komuter, kami pun turun di KL Sentral untuk naik LRT ke Gombak. pembelian tiket diuruskan oleh ibu kawan saya. 








Menunggu perhentian terakhir
Mentari petang memancar.

Dan akhirnya, kami tiba di stesen LRT Gombak. Kami menunaikan solat asar di surau stesen tersebut dan naik teksi ke UIAM. Alhamdulillah, kami tiba dengan selamat. Sesampainya di sana, kami sukarelwan berkumpul dan berta'aruf serta mendengar taklimat. Kami dibahagikan mengikut tugas dan tugas saya dan kawan saya adalah "usherer" bahagian sister. 

Rupanya, program ini bukan sekadar program biasa-biasa, tapi ada matlamat yang besar yang dibawa bersamanya. Membina Generasi Ammar bagi saya bukanlah bermaksud membina generasi yang sebijik jalan hidupnya seperti Ammar, tetapi melahirkan masyarakat yang memiliki nilai-nilai yang ada pada diri Ammar. Nilai-nilai yang dulunya pernah menjadi pemangkin pada kegemilangan Islam. Kita harus menyedari bahawa fenomena ini tidak boleh berlaku atas dasar "ketaksuban", tapi dihayati dengan penuh sedar untuk mencontohi dan mengaplikasi.






Nilah kawan saya.


Sisters sampai dulu...hehe
Masjid UIAM
Pendaftaran semakin sibuk

Generasi Ammar
Pandangan dari atas tingkat dua


Daftarlah jugak
Jualan buku tentang
Badiuzzaman Said Nursi
Penuh sampai ke pintu. 
Mulanya kami anggarkan majlis kali ni biasa-biasa sahajalah hadirinnya. Keadaan sedikit mengejutkan bila yang datang semakin ramai sedangkan ruang auditorium sudah penuh. Tangga dan ruang kosong bahagian depan audi juga dipenuhi hadirin. Ramai jugak yang sanggup berdiri untuk turut serta mendengar pengisian hari itu. Sampai saya bertanya sendirian: 
"Apa yang Arwah Ammar dah lakukan sampai begini ramai penontonnya?"
Tapi jawapan yang paling tepat adalah semua ini adalah kehendak Allah, dan segala puji bagiNya atas segala kebaikan.


Semua perkongsian kali ini penting untuk didalami dan diamalkan. Jangan hanya dengar dan kemudian hilang dibawa arus masa. Antaranya adalah sejarah kegemilangan dan keruntuhan ummat, akhlak, wawasan, dan rancangan yang perlu dilakukan untuk membina generasi berkualiti yang dapat bekerja mengembalikan semula kegemilangan Islam dengan Izin Allah.

Bahagian atas juga penuh.








Barisan sukarelawan
Semoga bermanfaat pengalaman dan ilmu yang ditimba melalui perjalanan yang pendek ini. Semoga Allah merahmati usaha keras pihak  GPTD, UIA dengan usaha Dr Fauzan, keluarga Encik Azam serta rakan-rakan ukhuwahfillah yang lain. Tak lupa terima kasih kepada mak ayah yang membenarkan anaknya ini keluar sehingga larut malam untuk menyertai program ini. Serta terima kasih dan berbanyak-banyak maaf bagi kawan saya, dan keluarganya yang sudi teman, hantar dan ambil pada malam hari. Semoga Allah merahmati kita semua dengan limpahan rahmat yang tak terkira.

Bye...Ma'assalamah
Bukan sekadar "phenomena", tapi matlamat yang perlu dilaksanakan.

Sekian, 
Minta maaf salah silap,
Yang baik segalanya dari Allah,
Assalamualaikum.









No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...