Saturday 28 December 2013

Awak Pendiam??

Bismillah, permulaan bagi setiap kebaikan.

Kalam dibuka,
Ada yang kedengaran seperti tin kosong,
Ada yang sepi ibarat ubi yang berisi,
Kecoh dan riuh itu menggamat susana,
Tapi sejauh mana ada nilainya?
Diam dan sepi itu suram dirasa,
Tapi betapa banyak baik dari buruknya?

Si ibad itu tak banyak bicara,
Tapi mesra bernas pendapatnya,
Diam dan diam seakan berahsia,
Suka membaca...itukah sebabnya?
Bermuram durja...itukah faktornya?
Sehingga aku bertanya,
Engkau ini...pendiamkah?.....

Lantas si ibad menjawab;
"Aku bukan pendiam, aku bercakap bila perlu sahaja".

Diamnya itu menyebabkan dia tidak dikenali,
Tidak popular sama sekali,
Diamnya membuatkan dia tidak diketahui,
Tidak banyak melalaikan dan menyakiti,
Diamnya membuat kata-katanya diingati,
Tidak dilupakan dalam memori.
Diamnya membuat kata-katanya mahal,
Susah dicari kerana bernilai.

Sehingga si ibad itu pergi,
Ketika hidupnya dia dirindui,
Diluahkan kenalannya di wall FB,
"Aku rindu kau laa...bila balik?"

Ketika matinya pula,
kata-katanya diingati,
kata-kata yang tak banyak itu,
menjadi kenangan indah buat yang terlalu rindu,
menjadi inspirasi.
ketika hati sebak dan pilu.

Wahai ibad,
Rasulullah juga tak banyak berkata,
melainkan katanya adalah wahyu,
kerana aku tak mampu sepertimu,
aku turut cemburu,
aku berasa malu,
tinggal sedar untuk mengubah sikapku.

Diamlah, melalui keyakinanmu atas "iman" yang jitu,
Berbicaralah, ketika berbicara lebih baik dari diammu.

Sabda Rasulullah sallallahualaihiwasallam;
"Siapa yang beriman kepada Allah dan Hari akhir, 
hendaklah berkata baik atau diam".
                                                   (HR BUKHARI) 




No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...