Friday 21 March 2014

Ibrah Pasca Keputusan SPM

Bismillah permulaan bagi segala kebaikan.

kredit: www.wallpaperpimp.com

Alhamdulillah, semalam keputusan SPM sudah diambil.

Agak baik mungkin...

Orang sekeliling kata, mereka bangga dengan keputusan itu.
Sebab katanya, saya tak pergi tuisyen pun,
Mereka kata saya mampu dapat keputusan sebaik ini walaupun menghadapi banyak kesukaran.
Tapi tak seberapa pun sebenarnya.

Ya...itu semua mereka yang kata.
Sedangkan apa-apa jua yang dapat hari ini adalah di dalam keizinan Allah jua.
Bukan mahu lari daripada logika manusia.
Tapi sejujurnya, kita tak akan mampu kalau bukan dengan izin dan rahmatNya.
Tak kiralah pandai manapun, kalau tiba-tiba sakit masa menjawab, tak dapat jawab juga kan?

Sejujurnya, saya malu sendiri,
rakan-rakan seperjuangan dapat straight's A belaka,
yang lain pun boleh tahan juga cemerlangnya.
apapun saya tumpang gembira,
Dalam hidup ni jangan ber "ghibtah"
Walaupun ianya diharuskan.
Kerana bila sahabat-sahabat itu sudah menjadi sebahagian dari kehidupan kita,
Maka kelebihan mereka pun kita tumpang juga.
Jadi gembiralah bila rakan-rakan mendapat nikmat berganda.

Saya malu pada teman-teman yang berjaya,
Tak kisahlah mereka tuisyen atau tak,
Tapi saya yakin bahawa usaha saya tak setanding mereka,
Saya sedar bila perjalanan selama di tingakan 4 dan 5,
ibarat tayangan video di depan mata,
Saya banyak main internet,
Banyak tidur,
Tak buat homework,
Tak yakin diri bahawa saya boleh faham,
Tapi sebenarnya saya boleh bila hampir nak SPM,
sayangnya waktu tu masa dah tak cukup.

Saya sedar...malas, bertangguh, sukakan yang sia-sia dan pesimis tu bahana belaka.

Semua itu saya dah tahu tak baik,
Tapi alasan-demi alasan menutup kebenarannya.
Itulah...jangan banyak beralasan.

Rasulullah s.a.w bersabda mafhumya:
  • Sebaik-baik amalan sedikit tapi berterusan,
  • Antara kebaikan dalam agama Islam adalah meninggalkan perkara sia-sia,
  • Jangan tunggu waktu petang bila kita di waktu pagi,
  • Allah menyukai orang yang bila melakukan urusan, dia lakukan secara itqan.
  • Siapa berjalan (usaha) menuntut ilmu, akan dimudahkan jalan ke syurga.
Itulah antara hadis-hadis yang pelajar ini tahu, tapi buat-buat tak tahu...

Sesal kemudian, apa gunanya?
Ada gunanya,
Sebagai peringatan dan modal kesedaran,
Untuk menempuh hari-hari mendatang.

Result di atas kertas tu,
Tidak mengambarkan secara penuh siapa kita.
Bijak pun bukan disitu letaknya.
Bijak itu bila kita ada ilmu, ada kefahaman,
Cekap dan teliti dalam menggunakan.
Tak kiralah dalam bidang apa pun.
Action speak louder than words.

Ulang, sijil itu tak menggambarkan siapa diri kita sebenarnya,
Kadang-kadang ada orang meniru, atau graf pemarkahan diubahsuai,
Soal akhlak dan sistem manusia terheret sama,
Tapi kebijaksanaan adalah soal "kita"
Kita yang berusaha untuknya,
Jangan disalahkan luaran,
Luaran boleh mempengaruhi pencapaian kita,
Tapi kita sendiri bertanggungjawab untuk menerima atau tidak pengaruh itu.
Jadi jangan gembira sangat dengan kertas kecil itu,
Jangan kecewa sangat dengannya.

Perjalanan ilmu itu panjang,
Ia adalah modal seorang Khalifah dalam menunaikan amanahnya,
Memakmurkan dunia,
Bukan dunia memakmurkan manusia,
Bila namanya "amanah",
Amanahlah dalam melaksanakannya dihadapan Allah.
Lakukan dengan baik,
Tak kira apapun caranya dan kosnya.
Setiap perjalanan hidup adalah ilmu itu sendiri,
Malah, perjalanan SPM itu juga merupakan ilmu yang tak ada dalam subjek di sijil itu.

Jadi.... bangkit dari lena itu,
Kesalahan hari ini adalah bonus bagi kesempurnaan hari esok,
Bagi yang belajar darinya.
Kejayaan hari ini, gunakan sebagai penyunting semangat hari esok,
Merendah hatilah menerimanya,
Allah yang beri kita keupayaan pergi sekolah dengan mudah, beli buku, ada akal, ada cikgu,
Semua itu tanpa bayaran, 
Syukurilah, dekatkan diri denganNya.

Masa di universiti nanti....banyak lagi cabarannya.
Pandai-pandai cari kawan,
Yang boleh pengaruhi kita pada kebaikan,
Sebab masa tu tak ada warden dan mak ayah nak tengokkan,
Pandai-pandai kejar masa, jimat belanja,
Masa tu tak ada jam loceng, tak ada siapa nak tengokkan simpanan kita.
Hormat guru, belajar cara Nabi Musa berguru dengan Nabi Khidir dalam surah al-Kahfi,
Nak menadah air, kena di dataran yang rendah,
Nak mendah ilmu, merendah dirilah.

Itu baru sikit...banyak lagi.
Yang penting, dengan segala kebaikan itu ikhlaskanlah hati.
Mengharapkan hanya "Redha" Allah sebagai ganti,
Sebab jika tidak...siapa yang rugi?

Pasca SPM...tamparan buat diri.
Tapi tak macam kena tampar buaya lah... :)

Doakan saya,
Yang baik yakinlah dari Allah semuanya,
Yang lemah mohon maaf hendaknya.
Assalamualaikum
















3 comments:

  1. Alhamdulillah dgn keputusan kamu qayya..kami rakan kamu sentiasa bangga dgn kamu- kebanggaan kami bukan terletak pdd kertas spm kamu- akan tetapi terletak pd keikhlasan kamu berkawan dan menegur kesilapan kami -- Alhamdulillah sekali lagi kerana berkawan dgn saya ...ikhlas kiambang

    ReplyDelete
    Replies
    1. Terima kasih Fazreen.

      Allaha emanet olsun :)

      Delete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...