Friday 25 July 2014

Wahai tanah terpilih....

Di perbukitan itu,
Jelaslah di pandangan mata,
Binaan masjid-masjid yang hampir serupa,
Padanya terhimpun beribu jalan cerita,
Yang perlu menginsafkam jiwa.


Tapak kecil dan hina ini melangkah,
Di tanah al-Fatih penuh resah,
Layakkah aku berada di sini?
Bumi ini telah menyaksikan pengorbanan insan-insan berjiwa mulia,
Sedang aku masih mencari pengertian jiwa.


Wahai bumi uthmaniyyah,
Dahulu dikau dilanda mehnah dan fitnah,
Sehingga addin ini semacam rebah,
Harapan seakan punah dan rendah,
Kesannya masih terasa memilukan menyedihkan,
Tapi kini engkau di puncak tinggi,
Dihormati dan disegani,
Terus melangkah dengan izzah dan berani,
Walaupun luka masih berdarah di hati,
Menyubur semangat seorang khalifah,
Seakan-akan bumbung yang melindungi penghuninya,
Namun di bawahnya terdapat batu-batan,
Yang di bina dengan gigih zaman-berzaman.



Wahai insan-insan berjiwa mulia,
Yang terpilih menyerikan bumi ini,
Sebati kemuliaannya dengan hati sanubarimu,
Menyelinap di celah jiwa yang gelap dan gersang,
Menyiram basah dan menyinar terang,
Bagaimana untuk ku contohi keikhlasanmu?
Semoga satu hari nanti setiap insan memahami,
Dan menghidupkannya pada reaiti.



Bumi ini bukti,
Janji Allah itu benar,
Sunatullah itu benar,
Semoga lenyaplah kebatilan,
Dan tegaklah kebenaran.

Wahai tanah terpilih,
Kehadiranku di sini hanyalah sebuah permusafiran,
Semoga dapatku pikul sebanyak mungkin bekal perjalanan,
Tergalaslah bebananmu di belakangku,
Untuk melakukan yang benar dihadapan Tuhanku.







2 comments:

  1. Assalamualaikum, Salam perkenalan. Saya suka membaca penulisan anda. (Nama siapa ye?) Jika bersemangat seperti apa yang tertulis, insyaAllah perjalanan hidup menjadi mudah, dengan izin Allah. Saya suka mengikuti perkembangan minda orang muda seperti anda. Saya sudah dikira amat dewasa dan tidak banyak yang dapat saya lakukan walaupun banyak yang ada dalam fikiran. Sebab itulah keaagongan Ummah bergantung pada kumpulan muda seperti anda.
    Teruskan menimba ilmu dan menghidupkan ilmu. ILMU DAN TAQWA menjana kejayaan.Semoga berjaya.....

    ReplyDelete
    Replies
    1. This comment has been removed by the author.

      Delete

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...