Tuesday 1 September 2015

Cara Membaca Buku Untuk Pemula

Bismillah




Coretan kali ini akan ditulis seakan nota kaki... hehe, sebab memang ambil dari nota kecil pun.

Cuti 2 bulan ini Allah rezekikan aku belajar sedikit teknik membaca. Mungkin boleh menjadi panduan kepada kawan-kawan terutama untuk orang-orang yang baru dapat semangat nak membaca;

1) Jika kita mahu fokus satu tajuk, kita mesti ada beribu-ribu bahan bacaan berkenaan tajuk itu sahaja.

-Kadang-kadang orang-orang yang semangat membaca ini suka beli banyak jenis genre, tapi tak tersusun. Hanya kerana semangat nak tahu, semua buku dibaca tapi sukar untuk mendapatkan gambaran penuh daripada pembacaannya kerana fakta yang ada berterabur. Hasilnya mungkin akan melahirkan orang yang tahu banyak, tapi tidak dapat menjadi rujukan orang.

2) Jika kita rasa kesan seusatu isu yang berlaku sekarang itu penting untuk kita dalam masa 20 tahun akan datang, mulailah mengumpul dan membaca bahan-bahan berkaitan dengan isu itu.

-Kerana orang seperti ini sukar dicari, kebanyakan masyarakat hanya membaca dalam jangka masa pendek kerana viral. Tanpa memikirkan keperluan ia menjadi rujukan semula pada masa mendatang.

3) Baca kata-kata aluan dan prakata buku yang dibaca.

-Pada prakata dan kata-kata aluan penulis, kita boleh membaca di mana kecenderungan penulis, tema yang hendak disampaikan, juga cara membaca buku tersebut secara efektif yang kadang-kadang ditulis oleh penulis (kerana cara membaca setiap buku berbeza mengikut cara penulis menulisnya). Adakalanya, kita juga boleh mendapat tahu rujukan utama penulis dan boleh pula mendapat data-data penting tentang bahan kajian yang kita cari melaluinya.

4) Highlight kan tempat penting sebagai rujukan.

-Memudahkan kita mengingat, dan memberi bantuan kita fokus kepada perkara yang menarik perhatian kita.













No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...