Tuesday 15 March 2016

Rasa bersalah...

Bismillah.

Malam ini,
aku bebantalkan bantal putih,
Mengalasi akal yang kelam.
Katil yang empuk,
Menyenyakkan hati yang keras,
Damai dan kesunyian,
Yang meneman hati penuh kerisauan.

TMI diharamkan,
Bom di Turki kian menjadi,
Teriakan tahanan Guantanamo,
Menyiksa batin ini.

Wajah anak-anak Syria mengemis,
Di sekitar jalan-jalan Fatih,
Membuat jiwaku letih,
Mengapa masih ada yang tersisih?

Sebutlah segala masalah ummat,
Seakan tiada penamat
Yang terasa bersalah dan berat,
Adalah aku yang tidak berbuat,
Malah tidak mengerah keringat,
Adakah aku juga terlibat,
Menjual maruah ummat?
Adakah aku si pengkhianat?
Yang tidak reti bertaubat?

Risau hati ini tidak akan hilang,
Selagi tidak mampu turut berjuang.

Rasa bersalah tidak akan terhapus,
Selagi berdiam diri tidak dikambus.


No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...