Tuesday 5 April 2016

Budaya Ilmu, persimpangan anak muda.

Bismillah.

Iqra' kalimah pertama yang Allah perintahkan menjadi wahyu kepada umat manusia. Iqra' adalah satu proses mentamadunkan manusia. Iqra' adalah satu peringatan dan wasilah pendidikan untuk menyedarkan umat manusia.

Di Turki, budaya ilmu sangat pesat. Terutama Istanbul. Boleh kata, hampir setiap minggu tiada satu pun universiti yang tidak menganjurkan perbahasan akademik atau konferans. Malah bertaraf antarabangsa. Mungkin kerana Turki berada di antara barat dan timur, mudah untuk mereka menjemput penyampai daripada universiti luar negara. Sudahlah Istanbul ini, negeri yang paling banyak institusi pendidikan tinggi, pengangkutan awamnya cekap... hampir saja tiada sebab untuk tidak menyibukkan diri dengannya.

Tapi itulah dilema anak muda di Istanbul, selepas berjalan mencuci mata, membeli belah, gangguan ketiga adalah majlis ilmu.

Sengaja aku pakai perkataan gangguan, sebab kalau tak pandai bahagi masa baik-baik, pergi banyak-banyak majlis ilmu pun tidak bagus.

Apa-apa benda baik kalau berlebihan pun, selalunya tidak bagus.

Kredit gambar

VISI dan MISI

Abaikan Istanbul sementara, Malaysia juga menghadapi perkara yang sama. Diskusi buku antara program ilmiah yang mendapat sambutan hangat. Peminatnya ramai. Lagi-lagi bila ia menjadi trend terutama di media sosial, siapa tak pergi dianggap ketinggalan, ataupun tidak peka dan ambil tahu hal semasa.

Jadi, anatara yang setia pergi untuk menimba ilmu, dan tidak pergi lansung itu... ada satu golongan anak muda yang tersepit di tengah-tengah.

Iaitu yang pergi sebab semua orang pergi,
Iaitu yang pergi sebab nak rasa berilmu,
Ataupun yang bingung kenapa aku dengar benda yang tak ada kaitan dengan aku...

Pendek kata,
Golongan ini, belum berjaya meletakkan niat yang benar untuk mengikutinya.

Jadi yang banyak-banyak hadir konferans itu, ada yang akan datang kosong-kosong, pulang kosong-kosong, ada pula datang sebab nak kata orang lain salah dia betul, ada pula datang semata-mata dapat tangkap gambar dan muat naik di laman sosial.

Niat yang tulus datang menadah ilmu, dan mencari jalan mengamalkannya kalau ada pun sikit sekali di sudut jiwa.

Jadi hadir majlis ilmu gagal melahirkan individu dengan mentaliti tinggi, kerana datangnnya dengan jiwa-jiwa sakit.

Bukan mahu kata "tak payah datang lagi bagus"... datanglah, meriahkanlah.

Tapi dalam masa yang sama, biarlah kita datang dengan niat yang betul, dengan kesediaan. Benda ini bukan benda yang asing pun, benda ini adalah asas si penuntut ilmu.

Kita bukanlah makhluk Allah, yang diciptakan untuk jadi pendrive, kumpul maklumat dan muntahkan bila berkepentingan.

Kita adalah makhluk yang diperintahkan dengan wahyu untuk menuntut ilmu. Mengeluarkan diri dan ummat manusia daripada gelap kepada cahaya.

Jika dengan budaya-budaya ilmu ini melahirkan orang yang saling mencaci menghina, meremehkan nilai dan kemuliaan ilmu dan adab mendapatkannya, kita perlu soal semula, apakah benar niat kita.

Kerana amalan bergantung pada niat. Manusia tak mampu hidup hanya begantung pada akal, jika ilmu yang dipelajari tidak menjadikan kita manusia, tidak membawa kita kepada jiwa hamba, maksudnya kita pergi dengan hati yang mati.

Aku menegur diri sendiri, sudahlah menjadikan budaya ilmu sebagai satu lagi "adat" ikut-ikutan (taklidi), biarlah pergi ada kesedaran, ada hadaf masa depan. (hakiki).

Bak kata guru aku, ilmu yang tidak diniatkan mencari hakikat, tidak akan mampu mebawa nilai apapun.

Wallhua'lam..












No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...