Monday 13 March 2017

Tujuan pendidikan.

Bismillah.

Jumaat lepas, saya sempat menghadiri kelas "Pendidikan Agama". Walaupun lewat 15 minit dan masuk kelas dalam keadaan tercungap-cungap, saya tidak menyesal berkejar ke kelas itu. Pengisiannya cukup penting.

"Apa keperluan pendidikan?" Tanya guru kami.

"Mencari Redha Allah?" Jawab seorang rakan kami.

"Memperbaiki kehidupan" Jawab yang lain pula.

Guru kami tersenyum. Katanya jawapan yang diberikan temanya sama. Keperluan pendidikan atau tujuan utamanya adalah "Mencapai kebahgiaan.". Tidak kiralah sama ada mahu mencari Redha Allah mahupun membangun kehidupan, akhirnya melalui pendidikan, manusia mencari sesuatu yang dapat membawa kepada kepuasan dan kebahagiaan diri.

Ia membuka mata saya. Seakan ada satu hipotesis yang tiba-tiba wujud dalam kepala ini;

"Pendidikan yang tidak membawa kepada kebahgiaan adalah pendidikan yang bermasalah."












No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...