Monday 19 February 2018

Mencari Hati Yang Baik

Bismillah.

"Kita cuba je buat baik mana yang boleh, mohon biar Allah ampunkan dosa. Kita kan manusia banyak buat dosa." Kata-kata Makcik Mashitoh masih tersisip di benak kepala. Walaupun tubuhnya kecil, dan usia sudah mencecah 50 tahun, Makcik Mashitoh selalu nampak bertenaga dalam kerja-kerja kebaikan. Walau penat dan mencabar, makcik selalu ingatkan kami bahawa selalu ada bahagia yang boleh kita syukuri. Kagum, tapi tak tahu apa sebabnya.

Kata-kata makcik petang itu sangat simple, tapi mungkin itulah ayat yang selama ini dicari.

Mungkin itu juga kunci untuk mencari hati yang baik...

Apa dia?

-Merasa berdosa-

Bukan merasa berdosa yang membina sense of guilt dan depression, hanya merasa berdosa dalam erti kata mengenal diri. Seorang manusia biasa, yang banyak manapun amal dan ilmu tak pernah lari dari salah dan silap. Seringkali kalah dengan ajakan nafsu dan syaitan.

Merasa berdosa, agar kita tak jemu berbuat baik. Mengharap dosa-dosa kita dikafarahkan.

Merasa berdosa, agar amal baik kita  tak berbunyi tinggi, yang seingkali membuat kita merasa lebih baik dari yang lain, ketika kita sedang mengiklankan kebaikan pada kata dan amal. Yang pada hakikatnya kita semua sama, hanya berusaha membaiki diri.

Merasa berdosa, agar itu menjadi sebab untuk berharap adanya kebaikan dalam hidup ini. Memohon agar Tuhan memberikan kebaikanNya melalui hidayah, dan melabuhkan umur dalam husnul khotimah. Ia adalah tempat di mana hati boleh bersangka baik, dengan manusia dan Tuhan.

Sudah lama saya cemburu melihat orang yang hatinya baik. Mudah berlapang dada, namun di balik kelembutan hati ada semangat yang kuat untuk terus membaiki diri.

Lantas bila ditanya atau dipuji... mereka selalu menafikan kebaikan diri. Di balik satu sebab;

-merasa diri berdosa-

Ya Allah, kurniakan kami hati yang baik itu.

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...