Tuesday 13 December 2016

Persoalan Terakhir Anak Muda.. Ikhlaskah Aku?

Bismillah.

Anak muda adalah golongan yang sedang membina identiti diri. Waktu ini, anak muda sibuk. Sibuk dengan mencuba segala yang baru dilihatnya bagi mengetahui jalan mana yang sesuai untuk dirinya.

Saya tuliskan ini kerana sayalah anak muda itu. Dan saya menulis berdasarkan apa yang saya lihat, rasa dan teliti.

Rakan-rakan kelihatan mula memilih jalan sendiri. Malah makin jauh daripada apa yang dulu pernah ditempuh bersama.

Apabila terasa sedikit yakin, anak muda mudah melonjak. Dan mudah pula terkejut dengan segala ujian yang sebelum ini tidak pernah dibayangkannya. Anak muda, semangat ada, cuma hikmah dan kesabaran belum betul-betul kukuh di dalam peribadi.

Ketika ini semuanya tidak jelas, kerana dia sendiri belum pasti apa yang dicari. Ada yang berlumba, ada yang mengasingkan dirinya, ada juga yang mengalah awal lagi.

Itu semua perjalanan yang akan berhenti. Sehingga sampai satu waktu apabila semua peluang dan kemudahan terbentang, seakan jalan sudah lurus semuanya, tinggal satu persoalan yang perlu dijawab oleh anak muda itu... Ikhlaskah aku?

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...