Wednesday 12 February 2014

Gambaran Penuh Menyelesaikan Masalah

Bismillah, permulaan bagi segala kebaikan.

kredit: kisahbest.my

Pernah dengar tak kisah tiga orang buta yang disuruh untuk menceritakan tentang rupa gajah?

Mereka bertiga disuruh memegang seekor gajah untuk merasa sendiri rupanya dan menceritakannya.

Yang pertama berkata: Gajah itu keras dan besarnya sepemeluk.

Yang kedua berkata: Tidak!, gajah itu nipis dan lembut

Yang ketiga: Salah kamu berdua, gajah itu panjang dan anjal.

Mereka bertengkar. Rupanya, yang pertama menyentuh bahagian kaki gajah. Yang kedua memegang telinga gajah, Yang ketiga memegang belalainya.

Begitu juga dalam kehidupan, jika kita tak dapat melihat sesuatu dengan gambaran yang penuh (baca:holistik), pasti wujud perselisihan dan masalah.

Jika kita melihat Islam hanya pada Fekah, maka akan ada masalah dengan bahagian yang lainnya.

Begitu juga kalau kita mengatakan bahawa penyelesaian masalah yang berlaku pada ummat Islam hanya boleh diselesaikan dengan Politik, atau Akidah atau Akhlak atau Hati dan banyak lagi. Maka pandangannya akan menjadi sempit. Sedangkan punca-punca masalah itu berkait antara satu dan lainnya. Maka, jika hanya sebahagian diambil, mana mungkin keseleuruhan masalah dapat diselesaikan,

Sedangkan Islam itu Syumul, sempurna. Meliputi pelbagai bidang dan mampu menyelesaikan semua masalah manusia. Jika kita melihatnya dalam keadaan yang tak sempurna, pasti wujud ketidakseimbang padanya.

Perkara ini pernah disentuh oleh Imam Hassan Al-Banna dalam kitab Risalah Ta'lim. Beliau berpendapat bahawa untuk menyelesaikan masalah ummat, kita mesti mengambil kira semua aspek dalam Islam tanpa meninggalkan satu pun daripadanya. Walaubagaimanapun, kita tetap menghormati mereka yang berpendapat bahawa semua masalah berpunca daripada "ini dan ini" sahaja.

Jadi, luaskan pemikiran kita. Tambah ilmu kita untuk mendalami Syumulnya Islam ini. Rugi kalau kita hanya melihat seperti mana penglihatan si buta tadi.

Post kali ini singkat, nak kejar masa. InsyaAllah, akan menyambung bahagian lain nanti. =)

Yang baik yakinlah dari Allah semuanya,
Yang lemah maafkan saya hendaknya,
Assalamualikum.














No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...