Friday 14 February 2014

Taubat.... Kecewamu mengapa?

Bismillah, permulaan bagi setiap kebaikan.

"Kenapa orang suka kaitkan dengan keburukan aku dulu hah?" Soalan yang beralaskan luahan.

"Orang dah nak berubah ni, kata macam tu pulak"

Cabaran pasca taubat.

Taubat itu maknanya kembali. Sekarang bila diri sudah "kembali" pada Allah, sedarilah tak ada tempat yang lebih indah berbanding itu.

Jadi, kurangkan kecewamu bila dikritik insan sekeliling, sewajarnya hatimu bersukacita kerana dihadapanmu hanya ada Yang Esa.

Jadikan hentaman orang-orang disekeliling sebagai cabaran untuk kita membuktikan pada mereka bahawa kita ini benar-benar berubah.

Kerana mereka manusia, mereka tak tahu apa di hati kita. Mereka tahu berdasarkan pengalaman dahulu. Pengalaman yang pernah mencerminkan diri kita siapa.

Jadi, ukirlah kembali pengalaman yang lain. Pengalaman yang kukuh, lebih kukuh daripada pengalaman silam bahawa kita adalah insan yang baharu.

Mereka hanyalah manusia, seperti kamu. Yang memerlukan bukti untuk menerima satu realiti.

Dan kita juga manusia, bukan Tuhan.

Kita tak mampu menjadikan segalanya berlaku seiring kehendak kita. Cuma kita yakin bahawa segala yang terjadi adalah kehendakNya. Dan tak ada kehendak yang lebih adil dan lebih berhikmah dari kehendak Allah Ta'ala.

Sekarang, teguhkan taubatmu agar menjadi Taubat yang sebenar-benarnya (nasuha)

Kerana kecewamu kerana kritikan manusia tidak menentukan kebaikan bagi hidupmu. Hanya keampunan dan perlindungan Allah yang mampu menjadikan hidupmu semakin baik dalam kebaikan.

Maka buangkan kecewa itu. Kerana alasan untuk kecewa dengan manusia sementara. Jika kamu bersabar, balasan atas kesabaran itu kekal.

Kepada Allah sahaja kita sematkan segala harapan, bukan manusia.
Kepada Allah sahaja kita maknakan kebahgiaan, bukan manusia,

Dan Allah menyuruhmu kembali kepadaNya, menyebarkan kasih-sayang kepada manusia, menyebarkan kebaikan kepada mereka. Bukan kecewa.




No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...