Saturday 1 February 2014

PRK Kajang, sembang atau bincang.

Bismillah, permulaan bagi segala kebaikan.

Dalam minggu ni, saya maklum sendiri perletakan jawatan ADUN Kajang yang akan menatijahkan sebuah pilihanraya kecil akan datang.

Banyak spekulasi, banyak pendapat, banyak yang rasional, banyak pula yang emosional.

Saya sebagai rakyat negeri Selangor juga terkejut dengan khabar angin bahawa mereka menjangka Anwar Ibrahim akan menggantikan Tan Sri Khalid Ibrahim sebagi menteri besar. Agak di luar jangkauan kepala saya. Bahkan kini, Tan Sri Khalid sendiri telah menidakkan khabar angin itu.

Saya sempat sembang dengan ayah dua hari lalu dalam perjalanan ke rumah.

"Ayah, bertul ke Anwar Ibrahim nak ganti Khalid jadi Menteri?"

Ayah menjawab pertanyaan saya lebih kurang beginilah;

"Itu semua pandangan orang saja. Tak mungkinlah Anwar Ibrahim nak jadi Menteri Besar, itu bukan tandingan dia. Anwar Ibrahim layak jadi Perdana Menteri. Kalau setakat Menteri Besar, nanti jadi bahan lawak orang BN saja"

"Selangor ni "cream of the country". Banyak kekayaan dan kemajuan di Selangor yang menjadi rebutan orang BN. Salah sikit je isu kepimpinan PKR di Selangor, akan dibesar-besarkan untuk lemahkan PKR."

"Sekarang BN dan UMNO berada di tahap paling lemah. Sampai ada pemerhati politik mengandaikan kalau ada PRU hari ni, akan kalahlah BN. Jadi masa mereka tengah lemah nilah, kita cepat-cepat betulkan dan kukuhkan strategi kita. Kita letak Anwar di Selangor supaya mereka tak boleh buat main Selangor ni."

"Ayah pun sedih bila ada orang kata PRK kali ni satu pembaziran. Ya, mungkin benar pada beberapa pandangan. Tapi untuk langkah ini kita perlu buat pertimbangan sebelum menyebut ianya pembaziran. Kalau UMNO BN nak ajar kita pasal membazir, mereka lagi banyak membazir bekali-kali ganda."

Saya bertanya pula; "Boleh ke ada dua kerusi dalam satu masa?"

Ayah menjawab;
" Yang Permatang Pauh tu kerusi Parlimen, kalau undi BN kurang separuh dewan Anwar boleh jadi Perdana Menteri. Tapi Kajang ni kerusi ADUN je, paling-paling pun boleh pakai buat jadi Menteri Besar. Dulu, Tuan Guru Haji Hadi pun pernah ada dua kerusi, satu Parlimen, satu Adun. Jadi sekarang Anwar boleh jadi dua, Perdana Menteri atau Menteri Besar. Kalau sampai satu masa tedesak yang memerlukan Anwar jadi Menteri Besar, takpa, kita tolak saja dia ke depan"

Soalan saya lagi;

"Qayya(gelaran saya) tengok kat FB tu penyokong-penyokong PAS kata nak boikot dan ada pulak yang desak Pas tarik diri dari PKR. Kalau diaorang berpecah, lagi senang BN nak lemahkan kedudukan kita"

Kami juga penyokong Pas, tapi kami lebih suka kepada kesatuan untuk merealisasikan kebaikan buat negara ni, daripada menempah perpecahan yang sia-sia.

Ayah menjawab soalan itu:

"Ini semua pendapat yang tergopoh-gopoh. Kita sepatutnya melihat dari kaca mata yang lebih besar. Lagipun, langkah meletakkan Anwar calon Kajang telah diputuskan di peringkat pimpinan. Mereka dah bincang lama untuk strategi ni. Tuan Guru Nik Aziz dan Dato' Mustafa Ali juga telah mengeluarkan kenyataan untuk mengawal situasi ni, pucuk pimpinan dah mengambil langkah yang lebih bijak, cuma peringkat bawahan tak maklum perkara ni".

http://www.pas.org.my/v2/index.php/artikel/setiausaha-agong/165-kenyataan-setiausaha-agong-pas-sesi-2013-2015/2216-dun-kajang-jangan-buat-kenyataan-bersifat-spekulatif

"Dah tu ayah, kenapa diorang macam tak dapat penerangan? Status dekat page diaorang luahkan perasaan macam dah lama berdendam dengan PR, nanti senang orang BN nak masuk campur".

Ayah menjawab pula:

"Media sekarang dikawal oleh siapa Qayya? Dalam parti yang ada beribu-ribu ahli ni susah kita nak kawal."

Saya terfikir, Kalau saja mereka ikut ajaran Allah dalam Al-Quran, pasti sejahtera keadaan.

Kredit: mudahannan.wordpress.com

"Ayah, kenapa Adun tu letak jawatan? Ada sebab lain ke?"

Jawab ayah;

"Di berkorban la Qayya, dah lama diorang bincang, dan mungkin dah berkali-kali bincang untuk buat keputusan besar macam ni."

"Mula-mula dapat berita ayah dah fikirkan bahawa ini adalah strategi. Baru-baru ni Rafizi pun mengeluarkan kenyataan. Ternyata sama dengan jangkaan ayah."

Sampai di situ saja sembang-sembang kami. Tapi saya menemuinya sebagai sebuah pebincangan!

Hmm, besar ujian kita di Malaysia. Nak fahamkan semua orang susah, nak menangkan hati semua orang lagi susah. Perbezaan pendapat begitu ketara. Tu belum lagi masuk bab perjuangan mujahidin di Syria, fitnah dia lagi berselirat. 

Sukalah saya pegang prinsip ni,

Dalam kerjasama kita untuk mencapai kebaikan, lebih baik kalau kita mencari di mana letak persamaan daripada terus menggali perbezaan yang mengasingkan diri dari perjuangan.

Sekian.
Yang baik yakinlah dari Allah semuanya,
Yang lemah maafkan saya hendaknya.
Assalamualaikum.














No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...