Friday 30 November 2018

3B: Benda Boleh Buang

Bismillah

shawarma legend Irbid yampunn

"Bidun muhallal" kata pelajar melayu sejati apabila memesan Shawarma  (Sejenis kebap arab) kepada pakcik bermata bulat berhidung mancung itu. 😂

Maksudnya "Tanpa jeruk ya." Kalau bahasa Turki kita sebut "Turşusuz olsun."

Orang Melayu, tak biasa dengan jeruk-jeruk sayur ni. Kita biasa dengan jeruk Pak Ali: yang direndam dalam cuka epal dan madu itu. Kita, selalu dibiasakan dengan benda manis-manis. Lantas bila jeruk dalam Shawarma dirasakan tak kena pada rasa, merosak segala selera, apa lagi... benda boleh buang, kita pesan supaya dibuang. Senang cerita. (tepuk tangan gaya buang habuk).

Dalam hidup kita pun begitulah logiknya. Benda yang membikin kerut dahi, membuat susah hati, yang terpendam dalam-dalam, yang buat benci semakin kelam, kalau boleh dibuang, kenapa tidak dibuang? Ye dak?

Sewaktu saya menulis posting ini, saya baru seminggu dibuang kerja. Sedih itu kalau boleh nak pendam supaya tak ada yang tahu. Tapi itulah, manusia tetap manusia. Pendam lagi berat terasa. Lagi kita bagi masa pada perasaan negatif, lagi pekat jelaslah dia dalam otak dan hati kita. Lagi lama diperap, lagi pahitlah yang kita terpaksa telan.

Dalam keadaan sebegini, tiba-tiba saya terfikir... "Kenapa aku pilih untuk deal dengan perasaan ni ek? Kenapa aku tak buang je? Bukan boleh pakai pun lagi." (Maksudnya kalau pakai jugak tak untung lah)."

Saya terbayang gambaran tong sampah perbandaran dalam hati saya. Saya campak dalam tong sampah itu memori-memori yang tidak menambah nyaman dalam hidup saya.

"Babai.. sampai tidak ketemu lagi.." dengan bahagia memori itu akan dilupuskan. (Gelak jahat huahaha)

Benda boleh buang, buat apa simpan kan?

Posting kali ini posting main-main, saja berkongsi cara saya deal dengan perasaan. Mana tahu bermanfaat kan? Sekali sekala bermain dengan susunan kalimah ibarat mengemas 'rumah' akal yang sepah.

Dalam agama kita pun ada diajar, pesan Rasulullah s.a.w pada kita:

مِنْ حُسْنِ إِسْلاَمِ الْمَرْءِ تَرْكُهُ مَا لاَ يَعْنِيهِ
Di antara kebaikan islam seseorang adalah meninggalkan hal yang tidak bermanfaat”  
(HR. Tirmidzi)
Kadang bila rasa toxicated, exhausted, dan segala -ted -ted yang ada haha, mungkin sebab kita dah lama tak tekan butang "clear" dalam hati kita. Butang "clear" untuk clear-kan semua yang menyakiti, menggelap dan mengotori hati. Benda Boleh Buang... jangan simpan.

Sampai jumpa lagi teman-teman :)




No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...