Sunday 4 November 2018

Siapa Menang?

Bismillah.


"Kalau dunia ini perlumbaan, kau rasa siapa menang?" tanya Arif.

Faiz yang sedang asyik menulis meletakkan pen yang dipegangnya, sambil mengangkat wajahnya memandang Arif dia berkata:

"Soalan kau tak boleh complicated lagi ke?"

Arif tersengih nakal. 
"Aku tanya serius ni. Jawablah, mana tahu soalan ni keluar exam kau esok. Haha." 

Faiz yang merupakan pelajar pengajian Islam memang sering diusik rakan rumahnya dengan soalan-soalan begini. 'Sesuai' mungkin untuk Faiz. Matanya dilirikkan ke kiri dan ke kanan sambil menggoyangkan kepala seperti menunggu jawapan terbit dalam benak akalnya.

"Kau sebut 'kalau' kan?  Okaylah, kalau dunia ini perlumbaan aku rasa kau kot menang."

"Aik, apahal aku?" Arif pelik.

"Haha, sebab kau lumba sorang-sorang." Jawapan Faiz selamba.

Faiz diam seketika, suka melihat reaksi Arif yang tak menduga jawapannya.

"Iyalah, perjalanan kita kat dunia ni kan sendiri-sendiri. Setiap manusia tu lain jalan hidup dia. Rezeki dia, kurang lebih dia, susah senang dia... semua berbeza. Senang cakap, takdir kita berbeza. Kalau nak lumba dalam hal-hal dunia, letih kot. Kau bayangkan kalau atlet OKU lawan atlet normal, susahkan? Paling kurang pun kalau nak lumba secara adil, biarlah level sama." Faiz menyambung.

"Oh jadi kau nak kata, kita tak perlu kisah hidup orang lainlah dalam dunia ni? Kisah hidup sendiri je? Aku rasa mustahillah." Arif seakan melemparkan kata-katanya ke langit.

"Kenapa?" Tanya Faiz.

"Sebab kita kan selalu diajar untuk compete. Kalau kat sekolah, kena compete anugerah pelajar cemerlang. Kalau dah masuk uni, kena kejar anugerah dekan. Kalau kerja kena berebut kerja yang bagus. Bukan ke semua tu perlumbaan? Nak taknak kau kena bergerak sama laju dengan langkah orang lain. Kalau tak kau ketinggalan. Orang pandang kau sebelah mata. Tak ke gitu?" Arif menghabiskan kalamnya dengan sekali nafas.

"Eh kejap, kau kata tadi 'Orang' yang akan pandang kau sebelah mata kan? Orang kan?" Faiz menjelaskan soalannya.

"Yelah, tak kan raksaksa gorgon kot?" Arif mengangkat kening.

"Aku tak maksudkanlah kita tak perlu berusaha untuk dapatkan benda-benda baik yang kau sebut tadi. Tapi kita usaha semua tu bukan untuk orang."

"Orang boleh kata apa orang nak kata. Tapi yang tahu kemampuan kau, circumstances yang kau hadapi, halangan dan beban yang kau kena tanggung kau sorang je. Orang tak nampak semua tu. Kalau beban kau 100kg kau nak lumba dengan orang yang beban 10kg atau dia ada super power angkat beban 1000kg yang kau tak ada, kau rasa adil ke kalau orang hukum kau 'looser' sedangkan kau berusaha jugak, hanya kemampuan kau berbeza?"

"Mestilah tak." jawab Arif bernada setuju.

"Tapi kalau bukan untuk orang, apa guna kejar semua tu? Last sekali kita nak diterima orang kan? Allah memang boleh terima kita hina manapun kita. Tapi manusia tak." Soalan Arif semakin jujur.

Lama Faiz tenung muka Arif, kemudian dia berkata:

"Weh, soalan ni tak masuk exam aku esok kan?" 

Keduanya saling berpandangan.

"Hahahaha" pecah tawa mereka.

"Macam  aku kata tadilah, kau bukan tak usaha untuk capai benda-benda baik tu. Kau usaha. Tapi kau tak berlumba. Kita orang Islam kan disuruh buat yang terbaik dalam apapun. Manusia terima tak terima tu bukan kuasa kita. Tapi kalau kita ikhlas, insyaAllah Allah terima. Itu kan dah cukup?"

"Ouch." Arif meng-aduh gaya orang putih.

"Apa ouch-ouch? Aku tak cubit kau pun." Faiz mengusik.

"Bukan kena cubit, aku rasa macam kena lempang tau tak? Haha"

"'Kalau kita ikhlas, insyaAllah Allah terima.', rasa macam first time dengar ayat tu. Terima kasih!"

"Terima kasih je? esok kau jawabkan exam untuk aku boleh?"

"Hahahaha" Tawa mereka memecah sunyi rumah.

"Katakanlah (Muhammad), "Dengan karunia Allah dan rahmat-Nya, hendaklah dengan itu mereka bergembira. Itu lebih baik daripada apa yang mereka kumpulkan."
Surah Yunus 10:58

(Pstt... mulai hari ini seminggu saya akan masuk exam. Mohon doanya. ^^)

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...