Saturday 21 January 2017

Menara jam Sultan Abdul Hamid 2 di sebelah potret Ataturk.

Bismillah.

Sesampainya kami di Lapangan Terbang Antarabangsa Adnan Menderes Izmir, kami disambut oleh Hani yang datang dari Sakarya.

Lapangan terbang cantik, dan jangan lupa ada akses internet percuma selama 2 jam di situ.. huhu.

Mujur ada Hani, dia tahu selok belok pengangkutan awam Izmir. Perkara pertama yang kami buat adalah membeli kad pengangkutan awam Izmir dengan harga 7tl dan menambah nilainya. Touch pada 90 minit pertama adalah percuma. Selepas itu dikira 2.60tl untuk setiap touch. Kami menaiki metro ke Halkapınar untuk menukar laluan ke Konak menggunakan pengangkutan Izban.

Kami pada mulanya tidak tahu apa yang hendak dicari di Konak itu. Namun ketika keluar saja daripada stesennya, perkara pertama kami nampak adalah Clock tower yang menjadi mercu tanda Izmir selama ini. Gembira dibuatnya.



Menara jam itu adalah hadiah yang diberikan kepada Sultan Abdul Hamid kedua sempena 29 tahun baginda menaiki takhta. Ironinya, ia bersebelahan dengan bangunan perbandaran Izmir yang menggantung potret besar gambar Kamal Ataturk di dindingnya.

Ironi kerana Izmir terkenal dengan negeri Kamal Ataturk. Ia terkenal sebagai bandar paling sekukar di Turki. Namun mengambil hadiah Sultan Abdul Hamid yang mempertahankan Khilafah Uthmaniyah sebagai mercu tanda Izmir adalah sesuatu yang pelik bagi saya.

Ketika sekularis Turki memomokkan Khilafah Utsmaniyyah sebagai pemerintahan tirani teokrasi yang fanatik terhadap konsep Islam yang dikatakan dogma itu, mengapa mereka sudi mengambil sebahagian tinggalan Khilafah Utsmaniyyah sebagai tanda nama negeri itu? Mengapa tidak dipadam sahaja seperti mana mereka cuba memadam ajaran Islam dalam gaya hidup masyarakat?

Saja tertanya, walaupun menyedari mungkin ada sebab yang boleh diterima. Moga satu hari nanti anak-anak Izmir yang mahu mengenal negeri asal mereka, juga mengenal asal usul nenek moyang mereka.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...