Tuesday 17 January 2017

Musafir Negeri Buah Limau.

Bismillah.


"Abi, portakal burada mı yetiştiriliyor?" Taksi şöförüne sordum.

"Portakal Antakya'da bulunuyor genelde. Burada mandalina daha çok yetiştiriliyor. Bak orada hep mandalina var." diye cevap verdi.

***

"Tuan, buah oren memang ditanam di sini ke?" Tanya saya pada pemandu taksi kami.

"Buah oren biasanya ada di Antakya, di sini banyaknya limau. Lihat di sana, semuanya pohon limau." Jawabnya sambil meneruskan perjalanan.

Ya, semalam saya baru pulang dari negeri buah limau. Iaitu negeri Izmir. Mulanya saya fikir Izmir tempat tanaman buah oren kerana di bahu jalannya kelihatan banyak pohon oren.

Kami geram untuk memetik kerana seperti tiada yang mengutip buah-buah yang sudah ranum itu. Akhirnya saya dan Fatini dapat memetik 2 biji di bukit Balçova. Ternyata kulitnya tebal, dan rasanya pula sangat masam. Hampir sama seperti rasa limau purut.

Saya belum pasti rasa buah limaunya bagaimana kerana belum sempat mencuba. Hanya dapat melihat ladangnya yang luas sahaja.

InsyaAllah, dua tiga hari ini saya akan menulis tentang negeri buah limau :) Stay tuned!












No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...