Sunday 22 January 2017

Muzium Etnografi Izmir dan lorong masa.

Bismillah.

Selain mengambil gambar di menara jam, mengambil udara segar sambil menikmati pemandangan lautnya, berjalan-jalan sambil mencuci mata di kemeraltı çarşı (bazar), kami sempat singgah ke muzium Etnografi Izmir dan muzium arkeoloji yang terletak bersebelahannya.

Kami tidak dapat memasuki muzium arkeoloji kerana tidak dapat mendaftar kad muzium pelajar di situ. Hanya sempat memasuki muzium etnografi sahaja.

Bangunan muzium etnografi dari luar sudah seperti istana lama. Ia membuat kami tertarik mahu melihat apa yang ada di dalam. Bukan itu sahaja, tiada bayaran masuk dikenakan. Maka kami tanpa berfikir dua kali terus masuk dan meneroka di dalamnya.



Muzium Etnografi adalah muzium yang menerangkan budaya atau cara hidup satu-satu masyarakat zaman dahulu. Dan muzium yang kami masuki ini menerangkan cara hidup masyarakat Turki Izmir pada kurun ke-19 iaitu pada zaman akhir Uthmaniyah sehinggalah permulaan wujudnya Republik Turki.

Apa yang membuat saya tertarik adalah ketika melihat pakaian wanita dan lelaki pada zaman itu. Terserlah kesopanan, kesederhanaan dan pengaruh agama pada waktu itu. Baju-bajunya lebar, labuh dan tidak terlalu berhias.


Kami juga asyik melihat tulisan jawi uthmaniyyah yang wujud pada manuskrip-manuskrip lama mereka.


Bahkan pakaian tradisional juga masih menutup aurat dan benar-benar membuat wanita yang memakainnya kelihatan jelita.


                      

Bukan itu sahaja, tembikar, hiasan rumah, dan senjata lama dipamerkan di situ. Saya dan kawan-kawan tidak menyangka wajah lama Izmir begitu dekat dengan budaya yang memiliki pengaruh Islam. Lain benar dengan apa yang tinggal pada hari ini.

Muzium etnografi itu kalau diibaratkan sebagai lorong masa pasti dapat membuka mata kita semua. Selama ini, yang hilang itu pasti ada sebabnya.

Bersambung...

No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...