Thursday 8 June 2017

Trip Çanakkale Bahagian 2.


Kami tiba di kubu Rumeli Mecediye. Satu kubu yang cukup kuat tidak dapat ditembusi oleh tentera musuh. Kubu ini menghadap laut marmara. Disinilah tentera-tentera Uthmaniyah berhasil menenggelamkan kapal-kapal perang tentera bersekutu. Kata Dr Hafidzi, sejarah ini menjadi tanda ummat İslam memiliki sejarah yang hebat. Umat İslam pada waktu ini mampu membina kubu dengan struktur yang kukuh. "Çanakkale geçilmez" atau "Çanakkale tidak akan dapat ditembusi"adalah slogan yang mengingatkan fakta ini.

Kata Dr. Hafidzi lagi, pandanglah sejarah ini sebagai sejarah kita. Sejarah umat İslam. Bukan hanya terbatas pada sejarah negara bangsa. Di Makasar pada tahun-tahun yang sama, ketika umat İslam melawan Belanda, mereka membina kubu yang mana struktur binaan dan kekukuhannya sama dengan apa yang kami lihat di Rümeli Mecediye Tabyası. Ini menjadi bukti bahawa hubungan akrab antara Uthmaniyah dan alam nusantara pada waktu itu wujud. Kita sebenarnya memiliki kekuatan untuk berada setanding dengan bangsa-bangsa lain dalam teknoloji dan lain-lain bidang. Menyalahi apa yang dimomokkan orang selama ini.


Dalam gambar ini, di belakang kami merupakan meriam yang digunakan untuk menenggelamkan kapal-kapal tentera musuh. Meriam ini menggunakan teknoloji "railway" bagi memindahkannya dengan mudah. Peluru meriam yang seberat 215 kilo dikatakan diangkat oleh seorang tentera bernama Hoca Said. Kehebatan Hoca Said adalah satu keajaiban yang dikatakan ihsan dari Allah. Kehebatannya dimonumenkan menjadi pembakar semangat generasi seterusnya.


Di bawah pohon rendang kami berkumpul sambil mendengar sedikit pengisian dari Dr. Hafidzi. Beliau sekali lagi mendorong kami untuk mebaca dan mengambil pengajaran dalam sejarah perang. Melihat dan mencontohi kehebatan orang-orang terdahulu. Bukan untuk menggalakkan peperangan. Tapi untuk membuat persiapan yang lebih utama. Dr menyebut satu mutiara kata dari Umar al-Khattab;

"Kami mengajar anak kami berenang sebelum mengajar mereka menulis."

Kata-kata Umar r.a bukanlah untuk menafikan kepentingan belajar.  Namun untuk mempersiapkan apa yang utama. Jika anak tersebut tidak pandai menulis akan ada yang pandai menulis untuknya. Namun jika dia tidak pandai berenang, tiada siapa yang boleh berenang untuknya.

Sambung beliau lagi, jika dahulu peperangannya adalah perang senjata, kini peperangan kita adalah peperangan budaya dan pemikiran. Beliau menasihatkan kami untuk menjadi pakar dalam bidang masing-masing buat menyelamatkan dan mempertahankan nasib umat. 


Dr. Hafidzi menyentuh tentang ketangkasan dan peranan wanita. Katanya membina ketangkasan pada hari ini cukup penting, tidak terbatas pada laki-laki sahaja. Contohnya di Acheh, kubu İnongbali dibina oleh kaum wanita. Admiral Acheh pada tahun 1886 iaitu Laksamana Malahayati adalah seorang wanita. Maahad Baitul Makdis yang didirikan Uthmaniyah di Acheh adalah untuk perajurit-perjurit wanita. Bukanlah bermaksud semua wanita perlu menjadi tentera, namun jika ada yang berkebolehan perlulah kita galakkan untuk ke depan.

















No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...