Thursday 8 June 2017

Trip Çanakkale Bahagian 3

Bismillah


Seterusnya kami bergerak menuju ke Çanakkale Şehitler Abidesi. Satu kawasan yang menjadi mercutanda Çanakkale. Di sini terdapat ribuan batu nisan dengan 20 nama pada setiap satunya. Disini hanyalah simbol kepada makam-makam syuhada yang mana sebahagian mereka tidak ditemui jenazahnya, ada yang tenggelam dan hilang.


Apa yang menarik, disini terdapat juga rekod tentera perang Çanakkale selain bangsa Turki yang menyertai pasukan Uthmaniyah. Ini menguatkan lagi keyakinan bahawa ummat Islam pada waktu itu adalah ummat yang bersatu.


Monumen dalam gambar di atas adalah gambaran bagaimana komutan dan tentera mengawasi kawasan perang dalam parit yang dibina. Parit adalah antara teknik utama yang digunakan tentera Uthmaniyah dalam perang ini.



Di sini jugalah rakaman iklan 100 tahun mengenang perang Çanakkale diambil dan iklan tersebut disertai presiden Turki iaitu Recep Tayyip Erdoğan. Dalam video ini memberi sedikit gambaran bagaimana suasana peperangan pada waktu itu.


Di atas adalah ucapan masyhur Mustafa Kamal Ataturk terhadap tentera-tentera bersekutu. Tentera-tentera mereka yang terkorban dan disemadikan disini dianggap sebagai anak sendiri yang turut terkoban dalam peperangan ini. 


Di belakang saya adalah tugu syuhada perang Çanakkale yang dari jauh sudah kelihatan. Di hadapan saya pula adalah kata-kata emas Mehmet Akif Ersoy yang menulis Syair Çanakkale. Syair ini antara menggambarkan kemenangan dan perjuangan tentera uthmaniyah pada waktu itu. Ia ditulis setelah Mehmet Akif mendapatkan berita kemanangan peperangan ini. Yang ianya ditulis dengan penuh rasa syukur dan gembira.


"Siapakah yang bakal menggali kubur yang tidak akan sempit buatmu? 
Jika ku katakan "marilah ku abadikan dikau dalam sejarah" tidak akan dapat dimuatkan dalamnya dek kebesaran nilaimu."

"Wahai syahid anak kepada syahid jangan kau pinta kubur dariku,
Rasulullah dengan dakapannya menunggu dirimu."















No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...