Thursday 16 August 2018

5 perkara menarik di Jakarta

Bismillah.

Dua hari lepas, saya baru usai menjelajah bumi Indonesia. Antara tempat yang paling lama diziarahi adalah Jakarta. Penat berjalan, biarlah bermanfaat ya dak? Jadi mari kita kongsi lima perkara menarik yang saya temui di Jakarta. Semoga bermanfaat!

1) Grab dan Gojek motorsikal.

Kalau di Malaysia kita biasa dengan Grab kereta, di Indonesia mereka ada Grab motorsikal. Paling jelas kelihatan di Jakarta. Pemandu Grab memakai uniform tertulis tulisan Grab. Kata Supir yang menjemput kami di Lapangan Terbang Soeharto-Hatta hari pertama, ada juga Grab pemandu wanita. Hanya sedikit sukar didapati.


Gojek pula lebih kurang fungsinya dengan Grab. Hanya Gojek ada fungsi-fungsinya yang lain seperti memesan makanan, mencuci rumah, mengurut dan lain-lain. Kata rakan kami Gojek membawa maksud 'membawa penumpang'. Gojek juga seperti Grab uniformnya. Hanya lebih hijau. Kami juga pernah menggunakan khidmat Gojek untuk memesan mie Acheh ketika di Ancol, Jakarta. Waktu itu sudah malam. Kami pula sudah kepenatan dan hotel jauh dari tempat makan. Khidmat Gojek sangat praktikal dan boleh dimanfaatkan oleh wisatawan seperti kita

                            



2) Transjakarta; Pengurang Macet Jakarta.

Jakarta adalah negeri yang padat penduduknya. Ikutkan kesesakan lalu lintas di bandar seperti Jakarta, dinasihatkan supaya memilih airport di bandar lain selain Jakarta untuk terbang ke Indonesia atau pulang ke Malaysia. Jika mahu memilih Jakarta juga, sediakanlah masa dalam 5 jam untuk perjalanan ke lapangan terbang sahaja agar anda tak menghadapi masalah terlepas flight atau terlambat ke tempat destinasi.

Antara pengaman macet di Jakarta adalah pengangkutan awam seperti Transjakarta. Bas awam ini hanya mengenakan cas 3500 Rp untuk jalan sehala ke mana-mana destinasi pun. Lebih menarik, di dalam bas ini ada attendance bas yang dipanggil 'kenek'. Tugasnya tempat rujukan penumpang untuk bertanya destinasi, memastikan ada tempat duduk untuk golongan yang memerlukan dan mengamankan suasana bas untuk kelancaran perjalanan. Bagus kan?

                               

                                                      
                                   
                                 

Transjakarta memiliki laluan bas yang khusus untuk mengelak macet di bandar. Jadi menaiki bas boleh membawa anda lebih laju jika kena masanya. Naiklah bas Transjakarta, kurangkan Macet :)

3) Parkir bercas.

Di mana-mana saja anda parkir di Indonesia, tidak kiralah Jakarta atau selainnya, semuanya dikenakan cas bermula dengan 2000Rp. Cas akan bertambah mengikut masa. Walaupun tempat parkir seperti tidak rasmi. Tapi pasti ada orang ynag ditugaskan untuk mengutip bayarannya. Kata Mas Piyan yang membawa kami di Jogja; 'Jika tidak dibayar, tidak enak."

Jika anda pengguna setia Grab atau apa jua kenderaan, pastikan duit kecil untuk parkir anda sediakan awal.

4) Gramedia; Syurga buku.

Penggemar buku pasti tak akan melepaskan peluang ke Gramedia. Satu toko buku di Jakarta yang menghimpunkan buku-buku lokal dan internasional yang terkenal. Harganya hampir separuh dari harga pasaran Malaysia. Di sini selain buku, ada cafe dan jualan barang-barang lain seperti hadiah, pakaian dan lain-lain. Jika datang ke Jakarta, masukkan tempat ini dalam senarai destinasi anda.



5) Nasi Padang.

                           

Berdekatan dengan Gramedia, ada restoran Masakan Padang yang sangat unik. Di kedai ini lauk-lauk akan dihidangkan di hadapan kita. Tinggal kita memilih lauk-lauk yang kita ingini. Lauk-lauk asli Padang ini rasanya memuaskan. Harganya juga lebih tinggi berbanding makan di gerai-gerai biasa. Sesuai dengan keunikan kedai ini.

Sekian, bertemu di post seterusnya insyaAllah.












No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...