Friday 17 August 2018

5 Tempat menarik di Jogjakarta

Bismillah.

Lebih kurang jam 7 pagi kami tiba di stesen Lempoyangan Jogjakarta, stesennya tidak sesibuk stesen kereta api Pasar Senen Jakarta. Ada deretan gerai yang menjual makanan, rakan kami tak lepaskan peluang membeli sarapan sebelum kami mulakan perjalanan.

Kami dijemput oleh pemandu kereta yang bernama Mas Piyan. (recommended driver he is). Dia membawa kami dengan menaiki kereta Suzuki Luxury berwarna putih. Muat kami berlapan walaupun sedikit sesak.

1) Candi Borobudur dan Prambanan.

Hari pertama kami dibawa ke Candi Borobudur. Candi agama Budha yang dipelihara dibawah jagaan UNESCO. Di sini kami membeli tiket Candi Borobudur dan Candi Prambanan sekali dengan harga lebih kurang RM 100. Lupakan hasrat membeli tiket lokal yang berharga 40 000Rp, kerana mereka akan periksa kad pengenalan atau passport anda.

Dua jam kami habiskan masa di Borobudur, memanjat, bergambar dan menikmati pemandangan. Tak rugi panjat sampai atas. Jogja nampak cantik sekali dari puncak Candi Borobudur! Kami turun waktu azan Zohor berkumandang. Satu perasaan unik mendengar azan ketika saya berada di rumah ibadat agama Buddha.


2) Candi Prambanan

Kami ke Candi Prambanan hari kedua. Candi ini Candi agama Hindu. Rekabentuknya saja sudah berbeza dari Candi Borobudur. Apatah lagi isinya.

Seronok dapat melihat sendiri sembahan agama Hindu. Antara berhala-berhala sembahan mereka yang sempat saya lihat adalah Ganesha, Nandi, Vishnu, Brahman dan Siva. Menarik! Ini pertama kali saya menjejakkan kaki di rumah ibadat orang Hindu setelah bertahun-tahun berkawan dengan teman-teman India-hindu di Malaysia.



3) Waroeng Spesial Sambal

Restoran SS adalah restoran yang menyajikan 21 jenis sambal dengan pelbagai lauk pilihan. Tinggal pilih! Kepedasan sambal terserlah bukan sahaja pada rasanya tapi pada password "superpedas" untuk wifi percuma yang disediakan. Lazatnya sampai kami lupa untuk ambil gambar makanan kami! huhu. Cubalah pasti tak rugi.

4) Muzium Vredeburg



Muzium Vredeburg adalah muzium yang menceritakan babak sebelum dan selepas kemerdekaan Indonesia. Ala-ala muzium tentera di Turki. Cerita di dalammnya menarik dan menyuntik semangat patriotisme. Ibarat satu lorong masa yang menceritakan sisi-sisi penting yang menyumbang kepada kemerdekaan dan kemajuan Republik Indonesia.



anak-anak sekolah sedang buat lawatan sambil belajar

5) Punthuk Setumbu


Punthuk Setumbu terkenal dengan pemandangan sunset. Anda perlu memanjat sehingga ke puncak. Mencabar. Saya teringat pengalaman memanjat Petra di Jordan, seperti itulah gamaknya mendaki puncak Punthuk Setumbu. Tetapi pemandangannya yang cantik membuatkan hilang segala rasa lelah. Bersyukur sangat sampai hajat melihat pemadangan sawah bukit yang menghijau. Sungguh menenangkan.




Ada banyak lagi tempat-tempat menarik Joga seperti jalan Malioboro (Tempat shopping baju batik Indonesia), Gereja Ayam, Istana Taman Sari, masjid bawah tanah dan Istana Keraton. Hanya tak sempat untuk saya ceritakan satu-satunya di sini. Semuanya cantik dan berbaloi untuk diziarahi.




Yang sangat saya hargai di Jogja adalah ketenangannya di samping orang-orangnnya yang sangat berbudi, sopan santun dan keras kerja. Tak dilupa makanan seperti nasi kucing di Angkringan, Bakpia  25 dan Wingko yang sedap! 






Semoga bermanfaat.












No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...