Saturday 18 August 2018

Bandung; Tempat bermain lagikan dikenang,inikan pula tempat terseliuh

Bismillah.

Hari ke lima di Indonesia, kami berlapan tiba di Bandung dengan menaiki kereta api. Kelas eksekutif yang kami naiki kali ini lebih selesa berbanding kelas ekonomi yang kami naiki di Jakarta (Boleh buat research). Namun ternyata tidur di kelas ekonomi di Jakarta lagi nyenyak dari tidur kami di kelas eksekutif malam itu. Rezeki kata orang, nikmat kadang-kadang tak terhitung pada benda.

Bandung lebih sejuk dari bandar lain. Mungkin kerana rupa buminya yang berbukit bukau. Mungkin anda mahu membawa baju lebih tebal untuk berjalan-jalan di Bandung.

Di Bandung, banyak tempat menarik. Hanya ada beberapa tempat tidak ada rezeki untuk kami lawat. Mengapa? Saya kongsikan buat 'pedoman' kawan-kawan. Mana tahu bermanfaat;

1) Driver baru dan kereta kecil;

Kami memesan driver dari yogyes.com. Namun sayang, mereka memberi kereta yang tidak muat untuk kami berlapan beserta bagasi yang besar-besar. Kereta Avanza yang diberi membuatkan driver terpaksa membuat dua kali trip untuk membawa kami ke hotel. Sudah habis banyak masa di situ. Seharian kami travel berhimpit seperti tin sardin. Masih bersyukur boleh muat! hehe

Saya sempat menyapa driver yang membawa saya dan teman-teman. Orangnya muda. Kata beliau "Saya bukan orang Bandung. Baru sebulan tinggal di Bandung. Saya orang Banjar. Jadi tidak biasa sama jalan-jalan di sini." Kalau driver tak kenal jalan, apatah lagi kami! Driver baru ini sering bertanyakan kami jalan, meminta buka Google Map kerana beliau tiada credit internet dan beberapa kali sesat. Itulah antara sebab utama kami kehilangan banyak masa di atas jalan dan tidak berapa lancar perjalanan di Bandung.

Hari kedua kami meminta driver baru dan kereta baru setelah rakan kami menerangkan segala yang tak kena pada hari pertama. Alhamdulillah esok kami dijemput dengan sebuah van yang besar, dan pemandunya Mas Endang seorang yang bekerja sebagai pemandu di Bandung lebih 20 tahun!

2) Macet

Macet Bandung di waktu rush hour seperti Jakarta. Kami terperangkap dalam macet beberapa kali. Dan paling lama ketika di traffic light di waktu ada perarakan Asian Games huhu. Setelah tiga kali lampu berubah warna baru kami boleh berjalan.

3) Malam awal

Indonesia malamnya awal. Pukul 5 ptg begitu sudah maghrib. Sewaktu kami ke Kawah Putih, banyak masa dihabiskan bergambar disitu (Mohon jangan duduk lama-lama di Kawah Putih, katanya tidak sihat sebab Sulfur yang dihidu berbahaya). Jadi kami kesuntukan masa ke ladang strawberi. Hanya sempat membeli di tepi jalan. Namun kami sempat ke Ladang teh. Mengambil gambar sepuas-puasnya berlatarbelakang pemandangan yang cantik dan menenangkan. Alhamdulillah.

****
Di Bandung kami melawat Farmhouse, Rumah Mode, Kawah Putih, Ladang Teh dan membeli belah baju di Cihampelas Walk. Semua tempat yang diziarahi menarik dan disyorkan pergi jika kawan-kawan singgah ke Bandung. Hanya kami terlepas peluang ke Pantai Timang, Tangkuban Perahu dan Pasar Terapung di Lembang kerana kesuntukan masa dan cuaca yang tak mengizinkan.

Di Bandung jugalah saya terseliuh. Pada waktu itu kami sudah mahu pulang ke Jakarta. Mas Endang menghantar kami ke Stesen Bas Cempaka Putih. Ketika sibuk mencari topi yang hilang, lutut saya terpusing dan berbunyi 'pap!' Sedap bunyinya, sesedap rasanya.

Alhamdulillahh masih boleh berjalan dipapah kawan-kawan. Ada dua tiga orang Indonesia mampir untuk membantu dan mengurut. (hanya dinasihatkan untuk berhati-hati, jangan mudah percaya orang lagi-lagi kalau sendirian. Ibu yang membantu saya dipukau di stesen bas dan kehilangan lebih 300.000Rp).

Waktu itu saya rasa sangat dekat dengan orang Indonesia. Ramai orang mahu membantu dan ramai juga yang memberi nasihat. Ada yang suruh tuam air suam, ada juga yang suruh letak ais batu. Haha, mana-manalah. Yang pasti waktu itu saya terharu dengan semua orang-orang di sekeliling. Terasa benar bahawa kita ini serumpun dan bersaudara. Maafkan saya 'berdrama' di tempat kalian (Smiley sengih berpeluh dahi). Nikmat bersaudara adalah nikmat yang paling besar setelah iman :)

Kaki memanjat

Sewaktu saya menulis ini, kaki saya masih belum sembuh sepenuhnya. Pesan saya berhati-hatilah ketika travel. Kaki itu anugerah Allah yang cukup besar untuk tidak dijaga dengan baik. Doakan saya sembuh sepenuhnya!

Oh ya, dalam bahasa Indonesia mereka menggunakan kalimah "bermain" untuk kata kerja berjalan-jalan melancong. Kadang-kadang mereka sebut "Saya sering bermain-main di sini." Bermaksud; "Saya selalu merewang di sini." Apa lagi saya pun memuatkan maksud itu dan kisah saya dalam peribahasa melayu yang berbunyi;

"Tempat bermain lagikan dikenang, inikan pula tempat terseliuh!" Haha

Sampai ketemu lagi Bandung ^^

tagar rasmi trip kami berlapan