Monday 29 February 2016

Bila aku Memahami Tarbiah?

Bismillah.

Mungkin post ni sesuai untuk mereka yang mengikut usrah. Mereka yang mungkin hanya garu kepala bila naqib/naqibah tanya:

"Sejak bila join tarbiah?"
"Kenapa datang usrah?"
"Apa itu tarbiah?"

Haha... soalan-soalan inilah yang juga sering meninggalkan jawapan aku kosong dari isinya. Atau kata lain, aku sendiri tak yakin jawapan aku tu betul atau tidak.

Tarbiah... semua orang boleh pergi search apa maksud dia di google. Sangat mudah... iaitu proses pendidikan, pembentukan peribadi.

Tapi setiap orang ada definisi mereka tersendiri terhadap tarbiah. Berdasarkan apa yang telah mereka lalui dalam hidup.

Kalau aku katakan tarbiah aku start masa aku 9 tahun. Maksudnya aku faham yang umur itu aku start melalui proses merubah diri aku dari diri aku yang lama. Ada sesuatu yang berlaku menjadi kayu ukur yang melahirkan takrifan itu.

Dan kawan2 juga pasti ada kisah kawan2 sendiri :)

Hari ini pertama kali aku rasa aku faham apa itu tarbiah.

Hehe... ini semua sebab daurah yang kak Afra dan K.Timah sampaikan. Allah bagi, alhamdulillah.

K.Timah pernah kata yang isinya lebih kurang;

"ingat tak zaman awal2 perkembangan islam dulu, ada berapa orang je yang sokong Nabi? Hanya beberapa sahaja, tapi kesan daripada beberapa orang nilah sampai boleh menguasai sepertiga dunia. Siapa mereka ni? Siapa mereka yang memilih untuk mendapatkan tarbiah rasulullah ni?  Kalau kita tengok mereka ni orang2 yang baik sejak dari zaman jahiliah, mereka rasa ada something problem dengan masyarakat mereka. Mereka hendak pembaharuan, dahagakan penyelesaian. Dan bila Islam datang, merek teruja nak tahu, dan bila mereka temukan apa yang mereka cari selama ini mereka bersungguh-sungguh menyampaikannya."

Ya... adakah kita seperti mereka?

Adakah kita juga merasa ada something wrong dengan masyarakat kita?

Adakah kita pergi menuntut tarbiah untuk mencari penyelesaian? Untuk merubah keadaan?

Kita perlu tahu tarbiah tujuannya bukan sekadar menambah ilmu. Tarbiah hanya wujud bila ilmu diaplikasi. Ilmu hanya letak di akal... tapi mukmin sebenar bertindak menggunakan akal dan hati. Iaitu mengetahui KENAPA di balik tiap sesuatu... Kenapa kita menuntut ilmu? Kenapa pula kita nak sampaikan?

Kita perlu tahu tarbiah ini membaiki kualiti diri. Dan adalah seperti pokok yang tumbuh. Dari benih, membesar menunjang ke langit dengan akar yang kukuh. Memberi buah dan manfaat kepada yang lain. Bukan hanya kekal pada diri sendiri.

Tarbiah adalah satu proses yang berekembang, satu yang nampak hasilnya pada gerak kerja. Kalau tidak ia bukan lagi proses pendidikan, ia tidak lebih daripada proses mengajar yang terbatas hanya di pengetahuan.

Tarbiah bak kata Anis matta adalah proses mencetak ulang manusia. Menyampaikan mereka kepada fitrah.

Pendidikan diri sepatutnya melahirkan insan yang lain. Insan yang objective oriented. Apa2 sahaja dalam hidup dia, harus ada kesedaran terhadap apa yang dilakukan, bukan mengikut sahaja. harus ada niat yang menjadi wasilah dia kepada Allah. Walaupun hanya pada berjalan kaki atau cara makan... semuanya menjadi medium dia mengingati Allah. Medium dia Berzikrullah.

Banyak lagi...

Hehe.. penulisan ini tak tersusun. Kalau berkesampatan mahu dikongsi ayat-ayat al-Quran tentang tarbiah. Supaya kita lebih memahami cara untuk mendalami makna yang sebenarnya.

Tarbiah membuatkan aku mahu menyampaikan nikmatnya pada yang lain. Ia ibarat ubat buat ummat yang sedang tenat.

Wallahualam.


No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...