Sunday 1 October 2017

Bersandar pada Dia.

Bismillah.

Dunia ini penuh dengan kejutan. Masa depannya sentiasa bertanda soal, walau bagaimapun manusia berusaha, sebanyak manapun duit dan harta, kunci masa depan tak akan berada di tangannya.

Itulah antara wajah kefakiran manusia.

Ketika memutuskan untuk ke Jordan, saya sangat merasakannya. Menyedari betapa fakirnya diri ini untuk menentu masa depan.

Esok bagaimana?

Macam mana nak beli tiket kapal terbang sedangkan tak ada kad kredit?

Nak pergi lapangan terbang pagi-pagi buta seorang diri selamatkah?

Transit macam mana? Ini pertama kali saya transit!

Rakan-rakan di sana bagaimana?

Rumah okay ke? Katanya selalu tak cukup air di Jordan.

Sekolah bagaimana? Katanya subjek terlalu banyak dan susah.

Dan banyak lagi.

Terlalu banyak persoalan bermain dalam kepada ini sehingga hari-hari terakhir di Turki saya jatuh sakit. Demam dan sakit sendi

Hanya teringat pesan-pesan yang terselit dalam Risalah Annur Kalimah Pertama;

"Bismillah adalah kekuatan yang sangat besar dan tidak pernah luak, ia adalah berkah yang banyak dan tidak akan habis."

"Ya! Sesungguhnya kalimah suci Bismillah umpama khazanah besar yang tidak akan pernah berkurangan isinya kerana dengan kalimah inilah kedaifanmu itu akan bergantung kepada rahmat yang maha luas bahkan terlebih luas daripada alam ini dan dengannya juga, kefakiranmu akan bergantung kepada kuasa yang amat hebat yang mentadbir kewujudan ini bermula daripada atom sehinggalah kepada cakerawala. Sehingga akhirnya, kedaifan dan kefakiranmu itu akan menjadi syafaat di sisi al-Qadirul Rahim, Pemilik bagi segala kemuliaan."


"Sesungguhnya yang bergerak dan yang diam, yang berpagi dan berpetang, yang mengungkapkan kalimah Bismillah adalah seumpama orang yang terlibat dalam ketenteraan. Ia berurusan atas nama negara dan tidak gentar kepada sesiapapun. Ia berucap atas nama undang-undang dan negara, maka terlaksanalah segala urusannya dan tetaplah pendiriannya dalam menghadapi semua perkara. Kita telah menyebut pada permulaan tadi bahawa semua makhluk ini berzikir dengan bahasanya yang tersendiri iaitu dengan menyebut kalimah Bismillah ...Adakah ini benar?"


Sangatlah benar apa yang diungkapkan. Banyak perkara dalam hidup ini kita memang bukan untuk kita menanggungnya. Banyak keperluan dalam hidup ini tidak mampu untuk disandarkan pada kudrat manusia yang rapuh itu. Melainkan untuk mengingat kembali Dia. Tuhan yang Maha Kuasa, yang Mampu melakukan segalanya.

Wahai diri,

Tuhanmu, bukan hanya Maha Kuasa. Dia juga Maha Penyayang. Mengapa kau penatkan diri mencari kudrat dan kasih dari dirimu yang fakir itu?

Dalam buku Lapis-Lapis Keberkahan karya Salim A.Fillah, beliau mengingatkan kita uslub dan adab para Nabi Allah seperti Nabi Musa dan Nabi Yunus ketika mereka meminta pada TuhanNya;

"Ya Rabbi (Rabb-ku), aku terhadap apa yang engkau kurniakan dari kebaikan adalah hamba yang fakir."

"Maha Suci Engkau, Sesungguhnya aku termasuk orang-orang yang zalim."

Kata Salim A.Fillah, kita mempelajari keberkahan dari mereka. Kedua Nabi itu telah diberikan kurnia yang melimpah, Rahmah yang mencurah tanpa menyenaraikan secara rinci apa yang mereka mahu dan perlu. Apatah lagi dengan ayat memerintah Tuhan. Dengan jiwa penuh rendah, mengaku kelemahan diri dan mengiktiraf Nama-nama mulia Tuhan, mereka berharap. Berharap dengan penuh yakin bahawa Tuhan yang dipuja itu lebih baik kurniaNya, ilmuNya lebih baik dari apa yang hamba akan pinta.

Mata saya menjadi layu, kening ini terasa berat dengan beban-beban dunia. Apa yang dikongsikan Salim A.Fillah dalam kitabnya terasa sangat membasah di jiwa. Saya sangat perlukannya. Maka diri ini cuba meniru-niru dalam doa, walaupun mungkin jiwa masih jauh untuk mengejar mereka.

"Ya Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang, Hamba terhadap pemberianmu yang baik-baik adalah sangat memerlukan lagi fakir."

Saya tidak tahu apakah doa itu sudah terjawab atau tidak. Tapi apa yang rasai dan alami pada hari-hari seterusnya, terasa benar akan kepemurahannya.

Saya terjaga pukul 3.00pagi pada hari saya akan bertolak ke Jordan. Dua jam lebih awal dari jam loceng saya. Saya membaca mesej yang baru masuk dari seorang kakak. Katanya kalau saya bertolak lepas subuh untuk menaiki bas ke lapangan terbang, saya kemungkinan besar akan terlepas penerbangan. Beliau risau. Katanya, naiklah teksi. Ia lebih baik.

Saya menerima sahaja walaupun saya tahu menaiki teksi pagi-pagi buta seorang diri adalah risiko. Dengan duit cash yang hanya tinggal 155TL di dalam poket, saya redahi sunyi pagi itu dengan memohon kebaikanNya.

"Saya mahu ke Sabiha Gokce airport. Berapa tambang ke sana?"

"200TL" Kata Pakcik berumur separuh abad itu.

"Tapi saya hanya ada 155TL"

"Itu sahaja? Betul ni?" beliau seperti berat hati mahu menerima.

"Betul, Pakcik boleh check."

"Baiklah, masuk."

Saya lega. "Semoga Allah meredhai Pakcik."

Saya naik tanpa banyak kata. Lama kelamaan dia mula bersuara. Bertanya saya dari mana, mahu ke mana, untuk apa dan banyak lagi. Akhir sekali dia berkata;

"Saya ada dua orang anak perempuan seperti kamu. Mereka pun tinggal jauh. Kalau bukan kerana saya melihat kamu seperti anak saya, saya tak akan terima kamu. Sebab memang tidak ada orang terima penumpang untuk ke Sabiha dengan bayaran kurang dari 200."

Sayu saya mendengar kata-katanya. Terasa seperti ayah sedang berada di sisi. Beliau memecut supaya saya tidak kelewatan. Malah menunggu sehingga saya masuk ke pintu airport sambil melambai tangan dan tersenyum. Beliau mendoakan saya agar dipeliharaNya ketika kami mahu berpisah.

Tuhan, Dikau Maha Kaya. Masih ada ramai lagi orang-orang seperti ini yang dikau temukan buat kami.

Saya tiba ternyata 3 jam lebih awal dari waktu berlepas. Dan ia adalah waktu yang sangat selesa.

Lega saya surut seketika. Namun apabila memikirkan bagaimana saya akan ke Yarmouk setibanya di Amman, saya semakin khuatir. Lebih-lebih lagi apabila mendapati telefon tidak membaca internet airport, saya pula tersilap menukar wang di airport sehingga rugi beberapa dinar, ditambah pula dengan kaunter pembelian visa yang tidak bergerak setelah hampir sejam menunggu. Saya semakin buntu.

"Malezya?" tanya polis itu dari jauh.

Saya mengangguk.

"Mari ke sini."

Saya melepasi beberapa orang untuk ke kaunter visa. Ternyata saya melepasinya dengan cepat sekali tanpa membayar apa-apa. Apabila ditanya mengapa, beliau menjawab;

"Sekarang ada satu undang-undang baru yang memberi pelepasan visa 30 hari kepada pemegang passport Malaysia. Awak tak perlu membayar apa-apa."

Saya semakin sebak. Tuhan benar-benar Maha Pemurah.

Saya pergi mengambil bagasi dan menunaikan solat. Belum sempat memberitahu ibu dan ayah saya sudah sampai, ada orang memanggil nama saya;

"Ruqayya ya?"

Saya menoleh ke belakang. Ternyata beliau adalah Makcik Melor. Beliau dan suami datang mengambil saya di airport. Baru saya tahu bahawa rakan saya telah menukar rancangannya dengan Makcik. Makcik kebetulan akan ke Yarmouk esok, jadi beliau mengambil saya dan menumpangkan di rumahnya satu malam. Rakan saya tidak perlu susah-susah turun ke Amman hanya untuk menjemput saya.



Bersama Pakcik Makcik dan anaknya, saya berasa seperti berada di sisi keluarga sendiri. Banyak saya belajar dari nasihat dan cerita mereka. Dapat jumpa merawat rasa rindu kepada adik dan anak saudara ketika melayan anak bongsu mereka. Makcik masakkan masakan-masakan melayu. Membuat saya rasa seperti di rumah sendiri.


Keesokan harinya saya dihantar sehingga sampai ke pintu rumah. Disambut rakan-rakan dengan manis senyuman. Semua mereka tanyakan; almari, katil. bakul, hanger.... semuanya ada. Dan roommate saya Kiera sangat baik orangnya. Sudahlah dibelanjanya macam-macam, diberi hadiah dan diberi tunjuk ajar sehingga ke bandar Yarmouk.



Malam pertama kebetulan ada program mabit. Dapatlah berkenalan rakan-rakan Jordan dari pelbagai negeri. Mu'tah dan Amman. Hebat-hebat belaka mereka. Ketika bercermin dengan mereka, saya semakin yakin bahawa kebaikan sentiasa ada yang lebih tinggi darinya. Kami bertaaruf, dan saya mendapat bunga! Terima kasih Nadiah :)


Kami solat satu saf, makan satu dulang, tidur satu lantai, semua itu memberi banyak ruang untuk kami saling mengenali. Bersama rakan-rakan tidak terasa asing dan baru. Saya dan mereka mengulang ayat yang sama;

"Saya rasa macam pernah nampak awak sebelum ni."

Esoknya kami dibawa beraktiviti di Universiti Yarmouk. Tahulah saya di mana universiti saya terletak. Sambil pulang saya cuba menghafal jalan. Alhamdulillah. Banyak benar perkara baru saya dapat belajar. Hari dirasakan cukup berkat.

Persatuan perlajar di sini juga sangat proaktif. Wakil Majlis Mahasiswa Yarmouk dan Keselamatan dan penempatan Permai pada hari pertama lagi sudah menghubungi saya malah datang ke rumah untuk melihat apa yang mereka boleh bantu. Walaupun banyak lagi yang belum selesai, keprihatinan mereka membuat beban terasa lebih ringan.

Mendapat semua nikmat bertali arus itu membuat diri ini berkaca pada kepermurahanNya. Betapa segala kerisauan kecil saya terhadap hal-hal dunia, adalah terlalu mudah bagiNya.

Saya termenung panjang. Lantas mencoret ayat ini pada catatan di buku nota;
Ucaplah alhamdulillah bukan kerana gembira atas nikmat. Kerana boleh jadi ia terpalit cinta dunia. Ucaplah alhamdulillah kerana keinsafan penuh sedar akan kemuliaan dan kepemurahan Tuhan, serta insafi kelemahan dan kefakiran diri sendiri.
Ia seiring nasihat yang terselit dalam kisah dua sahabat di dalam surah al-Kahfi ketika mereka berkata;



Cita-cita besar tak terjangkau mata. Keinginan kita banyak tak tercapai tangan. Namun kefakiran kita tak pernah luput. Kelemahan pula makin bertambah. Di akhir hari, bersandar pada Dia adalah sebaik-sebaik harapan.

Doakan saya :)







No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...