Saturday 21 October 2017

Catatan Minggu Ketiga.

Bismillah



"It is not how good you are, it is how good you want to be."

Minggu ketiga sudahpun berlalu, menandakan hampir sebulan saya di sini. Alhamdulillah banyak nikmat yang diperoleh minggu ini. Nikmat sihat, nikmat cukup makan pakai, nikmat rakan-rakan baik dan banyak lagi nikmat yang tak dapat dihitung.

Pada minggu ini juga saya dan rakan-rakan mula sibuk dalam dunia sendiri. Kerana minggu ini minggu peperiksaan pertama bermula. Tapi dalam kesibukan itu, ada rakan-rakan serumah yang sibuk bermesyuarat dan mengurus majlis. Namun mereka tampak sangat biasa sahaja. Kagum!

Semangat kawan-kawan saya jadikan cermin diri. Tiada waktu saya melihat mereka seperti bermalasan, murung mahupun kerisauan. Sedangkan dalam kepala otak mereka banyak benda untuk diselesaikan. 

Saya teringat kata-kata guru saya;

"Bukan benda itu yang susah, tapi nafsu kitalah yang merasakannya susah."

Ya, nafsu kita sukakan zon selesa. Nafsu kita suka bersenang-senang. Sedang jalan menuju syurga itu tidak sama seperti apa yang nafsu inginkan.

Antara yang bertambah susah minggu ini selain peperiksaan adalah dua assigment dalam bahasa arab. Mujur boleh rujuk buku. Dan rezeki di celah cabaran itu adalah, saya mendapat dua kenalan arab yang baru nama mereka Rania dan Ruba. Mereka berdua yang susah payah terangkan saya tentang assignment ini. 

***

Bahasa arab saya semakin baik, hanya sangat lambat. Berkat nasihat kakak minggu lepas saya cuba beranikan diri membuat kawan. Allah bukakan jalan untuk saya pandai mencari idea berbual dengan teman-teman arab. Bermula dari meminta akaun facebook dan insta, saya melihat gambar-gambarnya. Dan dari situ saya mula bertanya;

"Afnan, awak dah berkahwin?"

"Oh tidak, saya bertunang."

"MasyaAllah, bila nikah?"
"Cuti musim panas ini." Jawabnya sambil tersenyum.

Saya pernah terbaca dalam sebuah buku tentang membina hubungan sesama manusia (tak ingat tajuknya), antara cara mulakan persahabatan adalah melihat apa yang sama atau perkara yang menjadi 'concern' seseorang itu. Kemudian memulakan perbualan dengannya.

Ternyata cara itu berkesan! Alhamdulillah.

Saya juga meminta rakan arab di kelas mengajar tiga kalimah bahasa arab ammi setiap kali kelas. Wajahnya teruja untuk berkongsi. Dia gembira, apatah lagi saya. huhu.

***

Hari Selasa saya diajak kawan ke Carefour. Saya pernah terbaca dalam satu artikel buku bahasa Turki, tentang tip yang baik bagi tetamu baru di tempat baru, katanya; "Jangan pernah tolak pelawaan/ajakan orang" Sebab bukan selalu orang nak ajak kita. Jadi walaupun baru balik sekolah, saya setuju saja untuk mengikut. Bila lagi nak kenal Jordan kalau bukan sekarang, ia adalah peluang! Maka kami bergerak dengan menaiki teksi, dan itu juga kali pertama saya menaiki teksi mereka.

Di Carefour saya melihat sisi baru Irbid. Pusat membeli belah itu tidak besar mana, tapi cantik dan mewah! Yang paling menarik, ada dijual serai, rambutan, manggis dan air laici! Mana nak jumpa kalau di Turki. Di sini juga ada Turkish Village. Tempat yang menjual barang-barangan Turki. Saya singgah ke Turkish Bazaar untuk membeli lokum buat kawan-kawan merasa. Ternyata tuan kedainya orang Istanbul! Kami berbual, tampak keterujaan di wajahnya, di wajah saya juga.. mungkin :D




Di sini saya dapat keluarkan duit. Hanya tersilap mengeluarkan duit di ATM Jordan Kuwait Bank, cas perkhidmatannya 3JD. Mahal dua dinar dari ATM di sebelah kirirnya; tempat rakan saya keluarkan duitnya.

***

Hujung minggu pula, direzekikan untuk ikuti Liqo' dengan kedatangan hampir penuh. Liqo' kali ini lebih meriah semeriah makanan-makanan di atas meja ^_^ Dalam liqo kali ini kami menumpang berkat dari kisah seorang sahabat bernama Sa'ad bin Muadz. Seorang sahabat yang besar sumbangannya dalam mengajak orang kepada Islam ketika beliau baru sahaja bergelar muslim selama 6 tahun sehingga kewafatannya. Menghitung umur dan amal diri, kami meminjam semangat sahabat yang berasal dari Madinah ini.

Selepas Liqo', saya dan kawan-kawan menuju ke Dewan Solah Petra untuk menghadiri Malam Amal Permai. Itu adalah pengalaman pertama saya mengikuti program makan malam. Mujur rakan serumah beria meminjamkan baju dinner beliau tanpa saya pinta. Terima kasih bibi!



Malam itu meriah. Semeriah dewan yang cantik itu. Ada game, persembahan, cabutan bertuah dan sesi bidaan yang cukup mengkagumkan. Dengan semangat beramal, bidaan sebuah lukisan khat bermula dari harga 5JD dibeli dengan 73JD. Hebat kan? "Meremang bulu roma saya.. " bak kata MC.

Malam itu semua orang pulang dengan kepenatan. Tapi bahagia dan puas. Terima kasih pada kawan-kawan yang telah menjayakan program malam itu antaranya housemate; bibi dan umi. Semoga dapat jawab exam dengan baik!

Jazakumullahukhair kerana menjadi qudwah hasanah, saya meminjam sedikit semangat kalian untuk melangkah di hari-hari mendatang.

Moga Allah berkati masa-masa yang berbaki di Jordan.

Doakan saya! Assalamualaikum.






















No comments:

Post a Comment

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...