Monday 2 October 2017

Ruh Ansoriy

Bismillah.

"Akak, kalau saya bayar 90JD sebulan boleh?"

"90 JD, banyak tu."

"Sebenarnya kitaorang satu rumah dah bincang, kalau awak bayar 30JD untuk makan dan bil air api dah cukup. Kitaorang decide awak tak payah bayar untuk sewa. Sebab awak masuk ni pun tak pengaruh apa-apa."

Saya terdiam. 30JD=RM180 sebulan. Murah sangat tu.

Saya tak mampu menolak, tapi saya malu untuk menerima.

Iyalah, sudahlah datang entah dari mana, bukan kenalan, bukan saudara. Diberi segala keperluan dan layanan baik. Kemudian bayar itu sahaja?

"Terima kasih banyak." Itu saja yang saya mampu ucap dengan senyuman terharu.

"Tapi bulan ni saya nak bayar 30JD." Walaupun h.anya 15 hari.

"Eh, tak payahlah. Akak datang lewat ni pun tak bayar apa-apa."

"Takpelah, boleh rumah guna nanti." Saya tersenyum kecil.

***
Mungkin ini kali pertama saya duduk di tempat yang digelar Rumah Islam. Baru lima hari saya di sini, ini kali pertama saya rasa benar ketenangannya.

Ada orang kejut subuh.

Tunggu sehingga solat jemaah.

Imam yang paling suka volunteer adalah seorang bakal doktor,

Makmumnya pelajar syariah.

Lepas solat baca mathurat.

Lepas mathurat baca hadis dan huraian.

Ada saja yang baca al-Quran setiap sebelum solat.

Lepas solat Isyak baca al-Mulk.

Lepas al-Mulk ada tazkirah pendek.

Keperluan selalu ditanya.

Bantuan sering dipelawa.

Makan dalam dulang yang sama.

Makanan pula banyak diwaqafkan mereka

***

Kalau mereka gelarkan ini rumah Islam, mungkin saya boleh menjadi saksinya.

Ini baru lima hari dan ada banyak lagi hari-hari mendatang, saya tidak sabar untuk menempuhnya untuk mempelajari banyak lagi dari akhlak mereka. Walaupun saya yakin kelemahan ada dan boleh ditemui, saya harap saya tidak akan mahu mencari. Semoga saya melihat kekurangan diri lebih dulu dan diberi hidayah membaikinya. Semoga saya melihat kebaikan yang ada dengan qalbu dan didorong untuk mensyukurinya.

Saya tertanya-tanya, bagaimana mereka melakukannya?

Dari manakah sumbernya?


Image result for al hasyr 9


Dan orang-orang yang telah menempati kota Madinah dan telah beriman (Anshor) sebelum (kedatangan) mereka (Muhajirin), mereka (Anshor) 'mencintai' orang yang berhijrah kepada mereka (Muhajirin). Dan mereka (Anshor) tiada menaruh keinginan dalam hati mereka terhadap apa-apa yang diberikan kepada mereka (Muhajirin); dan mereka mengutamakan (orang-orang Muhajirin), atas diri mereka sendiri, sekalipun mereka dalam kesusahan. Dan siapa yang dipelihara dari kekikiran dirinya, mereka itulah orang orang yang beruntung. (Hasyr:9)

Bukankah Allah s.w.t memuji kaum Ansor akan pengorbanan mereka terhadap muhajrin? Ianya direkodkan dalam al-Quran. Mereka dipersaudarakan atas nama iman. Mereka memberi dengan rasa cinta yang terbit dari iman.

Moga tautan ini ikhlas untukNya, dikuatkan dengan didikanNya, berterusan dalam lindunganNya.

Aamin.































1 comment:

  1. qayya nanti jom hidupkan suasana tu kat rs jugak ye 😊

    ReplyDelete

Entri Terakhir Saya

Bismillah. Pejam celik pejam celik, dah tujuh tahun dah umur blog ini. Saya masih ingat pesan Kak Teh masa dia menolong saya membuka a...